Small Business Management in the Service Sector - expanding business

Thesis title: Řízení malé firmy v oblasti služeb. Rozšíření provozu
Author: Trnka, Aleš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zadražilová, Dana
Opponents: Zadražil, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá problematikou rozšíření provozu malé firmy. Cílem práce je poskytnout přehled o komplexnosti problematiky, proto prochází všechny hlavní aspekty, kterým se musí podnikatel /manažer malé firmy věnovat před samotným rozšířením, v jeho průběhu i po něm. Výrazněji se práce věnuje problematice náboru a začlenění nových zaměstnanců. Práce v teoretické části vychází ze studia relevantní literatury a zákonů a vypichuje z nich podstatné body s ohledem na zkoumanou problematiku. V aplikační části zkoumá společnost z oblasti retailu sektoru automotive, která v současné době prochází procesem rozšíření a na jejím případu studuje podstatné jevy, kterým je třeba věnovat pozornost. Hodnotící část práce shrnuje nabyté poznatky a vyvozuje doporučení pro podnikatele / manažery malých firem. Předestírá zásadní body, kterými by se měl podnikatel / manažer zabývat před vlastním rozšířením, popisuje jednotlivé fáze rozšíření a jejich průběh, nastiňuje témata, jimž je třeba se věnovat i v průběhu rozšíření a po vlastím rozšíření. I v této části je kladena zvýšená pozornost na problematiku personalistiky. Na konkrétním příkladu zkoumané společnosti je zhodnoceno co pozitivního i negativního bylo v souvislosti s rozšířením učiněno.
Keywords: malá firma; mikropodnik; rodinná forma; firemní kultura; personalistika; organizační struktura firem; podnikatel; manažer podniku; rozšíření podniku
Thesis title: Small Business Management in the Service Sector - expanding business
Author: Trnka, Aleš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zadražilová, Dana
Opponents: Zadražil, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with the issue of expanding the operation of a small company. The aim of the thesis is to provide an overview of the complexity of the problem, so it explores the main issues that an entrepreneur/manager of a small company has to deal with before, during and after the expansion itself. Most importantly, the thesis focuses on the recruitment and integration of new employees.The theoretical part of this thesis is based on the study of relevant literature and legislation and focuses on the essential points of the studied issue. The practical part of the thesis examines a retail company in the automotive sector, which is currently undergoing a process of expansion and this example is used to study factors that affect small businesses in general. The evaluation part of the thesis summarizes the acquired knowledge and draws conclusions from it to make recommendations for entrepreneurs/managers of small companies. It presents key points for an entrepreneur/manager to consider prior to an expansion, describes the individual phases of the expansion and the processes within each, and outlines issues that need to be addressed both during and after an expansion. In this section, special attention is given to the issue of human resources. Using the concrete example of the surveyed company, the positive and negative outcomes of the expansion are assessed.
Keywords: small business; business culture; personnel management; organizational structure of firms; family business; business manager; business expansion; micro-enterprise; entrepreneur

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Manažer obchodu
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 10. 2014
Date of submission: 29. 5. 2015
Date of defense: 12. 9. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/49560/podrobnosti

Files for download

    Last update: