Analysis of mass media communication of selected manufacturers of cola-based drinks on Czech TV market

Thesis title: Analýza masmediální komunikace vybraných výrobců kolových nápojů na českém TV trhu
Author: Menšíková, Šárka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zaměřuje na analýzu masmediální komunikace třech výrobců kolových nápojů, kterými jsou Kofola, Coca-Cola a Pepsi. Jejím cílem je podat ucelený přehled o masmediální komunikaci, zmapovat průběh marketingových kampaní v televizi a porovnat činnost hlavních hráčů v kategorii kolových nápojů na českém televizním trhu v období 2010-2015. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V rámci teoretické části je provedena literární rešerše a jsou popsány základní oblasti spojené s touto kvalifikační prací, jako je reklama nebo masmediální plánování a je zde také shrnuta situace na televizním trhu a trhu nealkoholických nápojů. Druhá část práce je pak věnována samotné analýze masmediální komunikace zvolených výrobců kolových nápojů v České republice. V úvodu praktické části jsou popsány použité metody, jejímž základem je data mining souboru reklamních investic od společnosti Nielsen Admosphere, a. s.
Keywords: Coca-Cola; Kofola; masmediální plánování; televizní reklama; Pepsi
Thesis title: Analysis of mass media communication of selected manufacturers of cola-based drinks on Czech TV market
Author: Menšíková, Šárka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This master's thesis is focused on the analysis of mass media communication of three manufacturers of cola-based drinks, which are Kofola, Coca-Cola and Pepsi. Its aim is to provide a comprehensive overview of mass media communication, to map the progress of marketing campaigns on television and to compare activities of key players in the category of cola-based drinks on Czech television market at the period 2010-2015. The thesis contains theoretical and practical part. The theoretical part contains of literary research and there are also described main areas associated with this thesis such as advertising or mass media planning and there is also summarized the situation on television market and market of soft drinks. The second part of this thesis is devoted to analysis of mass media communication of selected manufacturers of cola-based drinks in the Czech Republic. At the beginning of the practical part there are described all used methods, based on data mining of the set of advertising investments which are available from the company Nielsen Admosphere, a. s.
Keywords: Coca-Cola; Kofola; mass media planning; television advertising; Pepsi

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 4. 2016
Date of submission: 30. 6. 2017
Date of defense: 6. 9. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/57555/podrobnosti

Files for download

    Last update: