E- commerce for the Beer Category

Thesis title: E- commerce for the Beer Category
Author: Lebedová, Lucie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Vaverová, Lucie
Thesis language: English
Abstract:
The master’s thesis deals with the beer category in online commerce. Currently, the e-commerce channel is the fastest growing retail channel in the Czech Republic. The main goal of the thesis is to identify reasons why beer as a grocery category under-trades in the online channel in the Czech Republic. The secondary goal is to provide recommendations on how to enhance drivers to online beer shopping and reduce the impact of identified barriers and obstacles. The methods used to reach the goals consist in gaining and analysing data on beer shoppers compared to online beer shoppers and a conduction of a primary research on the behavioral reasons behind the underperformance of the online beer category using methods of a focus group and an online survey. Drivers and barriers to purchasing beer online identified by analysing the results of the primary research serve as a base for providing recommendations on enhancement of the category. The theoretical part discusses retail e-commerce, grocery e-commerce focusing on causes of grocery categories’ sales performance, and Czech online grocery landscape. Results of the thesis can be used by both e-retailers and beer producers to grow the online sales of the beer category.
Keywords: grocery; beer; shopper; e-commerce; retail
Thesis title: E-commerce pivní kategorie
Author: Lebedová, Lucie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Král, Petr
Opponents: Vaverová, Lucie
Thesis language: English
Abstract:
Předkládaná diplomová práce se zabývá e-commerce pivní kategorie, jež je nejrychleji rostoucím maloobchodním kanálem v České republice. Hlavním cílem práce je rozpoznání důvodů, proč se pivo jako jedna z kategorií potravin prodává online proporčně méně v porovnání s prodejem v kamenných obchodech. Sekundárním cílem je poskytnutí doporučení pro zvýšení online prodejů pivní kategorie. Pro dosažení cílů byla nejprve provedena analýza dat o nakupujících piva, která byla porovnána s daty nakupujících piva na internetu. Dále byl zpracován primární výzkum o důvodech chování, které vedou k nižší výkonnosti pivní kategorie v online prostředí. Byly využity dvě metody – kvalitativní metoda focus group a kvantitativní metoda online průzkumu. Identifikované důvody slouží jako základ pro doporučení jak zvýšit online prodej pivní kategorie. V teoretické části je nejprve diskutován online maloobchod, dále online prodej potravin zaměřující se na příčiny prodejních výkonů kategorií potravin, a nakonec český online trh prodeje potravin. Výsledky práce mohou využít jak online prodejci potravin, tak výrobci piva k růstu výkonu pivní kategorie. 
Keywords: nakupující; potraviny; e-commerce; pivo; maloobchod

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 2. 2016
Date of submission: 15. 8. 2017
Date of defense: 8. 9. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56498/podrobnosti

Files for download

    Last update: