Analysis of financing tertiary education in the Czech Republic, Denmark and Spain in the years 2004-2014

Thesis title: Analýza financování terciárního vzdělání v České republice, Dánsku a Španělsku v letech 2004--2014
Author: Nosková, Magda
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Štípek, Vladimír
Opponents: Maule, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce si klade za cíl analyzovat financování terciárního vzdělání v České republice, Dánsku a Španělsku a následné porovnání školských systémů.Česká republika je země, kde financování terciárního vzdělávání je v neustálém řešení a závažné téma v mnoha diskuzích. Vzdělávacímu systému České republiky chybí důležité prostředky, což způsobuje základní problém. Proto některé země postupně přechází k reformním krokům, které mají pomoci vyřešit tuto problematiku.Teoretická část se věnuje teorii lidského kapitálu a jeho vývoji, vzdělání pohledem ekonomů, politice vzdělávání a samotnému financování terciárního vzdělávání V praktické části je provedena analýza financování vysokoškolského vzdělávání v České republice, Dánsku a Španělsku. Náklady spojené se školstvím jsou srovnávány v návaznosti na HDP jednotlivých zemí. Poté bude aplikována metoda srovnávání a budou popsány rozdíly systému terciárního vzdělávání již zmíněných zemí
Keywords: lidský kapitál; vzdělávací politika; terciární vzdělání; vysokoškolské vzdělání; financování terciárního vzdělání
Thesis title: Analysis of financing tertiary education in the Czech Republic, Denmark and Spain in the years 2004-2014
Author: Nosková, Magda
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Štípek, Vladimír
Opponents: Maule, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to analyze financing of tertiary education system in Czech Republic, Denmark and Spain and to compare these education systems. Czech Republic is a country where the topic of financing tertiary education is often discussed and is still in process. There is a lack of finance in the education system in Czech Republic which causes fundamental problem. That is why other countries reform their education systems, which tries to solve this problem. Theoretical part of this thesis be focused on the theory of human capital and its development, education though the perspective of economists, education policy and finally financing of tertiary education. Practical part analyzes financing tertiary education in Czech Republic, Denmark and Spain. Expenses related to education are going to be compared per GDP of each country. After all the method of comparison is going to be applied and the differences between the education systems are going to be described.
Keywords: human capital; tertiary education; education policy; university education; financing of tertiary education

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 10. 2015
Date of submission: 5. 1. 2016
Date of defense: 7. 9. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/54838/podrobnosti

Files for download

    Last update: