Proposal of the curriculum about the balance sheet in the context of development accounting accounting by conditions of secondary education

Thesis title: Návrh zpracování učiva o rozvaze v kontextu rozvoje účetního myšlení v podmínkách sekundárního vzdělávání
Author: Nováková, Klára
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá návrhem zpracování učiva o rozvaze v předmětu účetnictví na obchodních akademiích se zaměřením na rozvoj účetního a ekonomického myšlení žáků. Rozvaha je průřezovým tématem, které se objevuje ve výuce účetnictví ve druhém, třetím i čtvrtém ročníku a tudíž je osvojení tohoto tématu velmi důležité pro prohlubování a rozšiřování výuky. Práce je rozdělena do tří hlavních částí. První z nich se zaměřuje na vzdělávání, výuku účetnictví a účetní myšlení z teoretického hlediska. Druhá část je zaměřena na výzkumný projekt, na základě kterého byl ve třetí části zpracován návrh zpracování učiva z hlediska účetního a ekonomického myšlení.
Keywords: aktivizující metody; rozvaha; vzdělávací systém; ekonomické a účetní myšlení; případové studie
Thesis title: Proposal of the curriculum about the balance sheet in the context of development accounting accounting by conditions of secondary education
Author: Nováková, Klára
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on the draft process of the curriculum in the sphere of balance sheet in the subject of accounting business academies with a focus on the development economic and financial thinking. The balance sheet is a cross-cutting topic that appears in the second, third and fourth year classes of business academies. It means that problematics of this theme is very important for deeping and broadening teaching. The work is divided into three parts. The first part focuses on education and accounting education from a theoretical point of view. The second part involves research project, which provided the basis for the third part. The third part involves proposal for the preparation of the curriculum of the accounting balance sheet at business academies with a focus on the development of thinking.
Keywords: case study; activating methods; balance sheet; educational system; economic and financial thinking

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 12. 2016
Date of submission: 31. 8. 2017
Date of defense: 14. 9. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/60542/podrobnosti

Files for download

    Last update: