The marketing significance of the body image of urban subcultures

Thesis title: Marketingový význam body image současných městských subkultur
Author: Vodráško, Miroslav
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
Naše tělo bylo zobrazováno lidmi po staletí. Díky rozvoji moderních technologií na přelomu tisíciletí však nastává spousta změn. Internet a sociální sítě se stávají nepostradatelnou součástí našich životů, mnohdy dokonce závislostí. Zobrazování lidského těla v on-line prostředí přináší nové rozměry. Urbanizace velkých měst mění životní styl mladé generace v porovnání s jejich rodiči. Orientace ve společnosti je složitější, proto mladí lidé vytvářejí komunity subkultur, které se kromě odlišného životního stylu snaží vymezit typickými prvky body image. Nás bude zajímat, jak tyto faktory ovlivňují nejen životní styl, ale také spotřební chování těchto kmenů a jak jednotlivé prvky body image můžeme využít pro marketingové účely. Podíváme se tedy důkladněji na subkultury hip hopu, hipsterů a meatheads. Využijeme řady analýz a podíváme se i na příklady několika konkrétních kampaní.
Keywords: body image; marketing; segmentace; spotřební chování; subkultury
Thesis title: The marketing significance of the body image of urban subcultures
Author: Vodráško, Miroslav
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
Our body has been shown by people for centuries. There are many changes with the development of the modern technologies at the turn of the millennium. The Internet and social networks are becoming the indispensable part of our lives, often even addictions. A visualization of the human body brings new dimensions in the online environment. Urbanization of large cities changes the lifestyle of the young generation compared to their parents. Orientation in society is more complex, so young people create subculture communities that try to define typical elements of their body image. We will be interested in how these factors affect not only the lifestyle, but also the consumer behaviour of these tribes, and how the individual elements of the body image can be used for marketing purposes. We will therefore look more closely at subcultures of the hip hop style, hipsters and meatheads. We will take several analyses and look at some examples of specific campaigns.
Keywords: segmentation; consumer behaviour; subcultures; marketing; body image

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 10. 2016
Date of submission: 25. 8. 2017
Date of defense: 13. 9. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61254/podrobnosti

Files for download

    Last update: