Entrepreneurial Passion in Social entrepreneurs in Czech Republic

Thesis title: Entrepreneurial Passion in Social entrepreneurs in Czech Republic
Author: Balgiashvili, Tamar
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Andera, Michal
Opponents: Brunet-Thornton, Richard
Thesis language: English
Abstract:
Social Entrepreneurship has become a buzzword due to exponentially rising number of scientific works devoted to this topic. The prevalent part of the research focuses on the social side of the venture, while the other equally important entrepreneurial side is still in the shadow. Can it be that social entrepreneurs do not value the entrepreneurial aspect (inventing, founding and developing) od social entrepreneurship and are engaged in these activities only because of other goals and passions (for example “helping”, “social welfare” etc.). The first research question aligns with the existing research about dividing the social and commercial entrepreneurs according to their goal priorities, while answering the second research question brought us to the new discoveries regarding the “entrepreneurial” side of the social entrepreneurial venture, particularly examining the passion for inventing, founding and developing. Research found that there is no significant difference in term of entrepreneurial passion between social and commercial entrepreneurs. Moreover, we confirm that while the difference is goal orientation is valid, the boarders between social and commercial entrepreneurs are rather blurred.
Keywords: Social Entrepreneurship; Entrepreneurial passion; Quantitative research
Thesis title: Podnikatelská vášeň v sociálně orientovaných podnicích (Entrepreneurial Passion in Social Ventures in the Czech Republic)
Author: Balgiashvili, Tamar
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Andera, Michal
Opponents: Brunet-Thornton, Richard
Thesis language: English
Abstract:
Sociální podnikání je stále populárnější forma podnikání. Společně s tím narůstá počet vědeckých prací věnovaných tomuto tématu. Převážná většina výzkumů se orientuje na sociální aspekt tohoto fenoménu, tzn. jak přispívá podnik společnosti. Značná část prací se věnuje také rozlišení sociálního a komerčního podnikání. Nikdo ale zatím nezkoumal, zda sociální podnikatele baví vymýšlet nové produkty, uspokojovat požadavky trhu a vydělávat na vlastní provoz. Zkrátka, jestli je baví podnikání a činnosti s ním spojené. Práce je unikátní v tom, že zkoumá podnikatelskou vášeň (entrepreneurial passion) sociálních podnikatelů a porovnává výsledky s komerčně zaměřenými kolegy. Výsledkem výzkumu je že vášeň zaměřená na podnikatelské aktivity se značně neliší u zkoumaných skupin podnikatelů a taky potvrzuje že podnikatele mají oba (sociální a komerční) cíle bez ohledu na typu podnikání (tj. sociální nebo komerční).
Keywords: Sociální podnikání; Podnikatelské nadšení; Kvantitativní výzkum

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Entrepreneurship

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 9. 2016
Date of submission: 27. 8. 2017
Date of defense: 1. 2. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/58586/podrobnosti

Files for download

    Last update: