Irrationality in Consumer Behavior

Thesis title: Iracionalita ve spořebním chování
Author: Eikhart, Artsiom
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Džbánková, Zuzana
Opponents: Breňová, Lubomíra
Thesis language: Česky
Abstract:
Předmětem diplomové práce je iracionální spotřební chování ekonomických subjektů v podmínkách postmoderního kapitalismu. Cílem práce je kriticky zhodnotit standardní teorie, modely a přístupy ke spotřebnímu chování založené na racionálních principech, zdůraznit význam iracionality v ekonomické teorii a spotřebě a prozkoumat její příčiny. Metodou mezioborového propojení poznatků z ekonomie, sociologie a psychologie, nezbytnou k dosažení stanoveného cíle, se pokouší představit komplexnější a realističtější pohled na chování spotřebitelů. Také se analyzuje podstata a aktuální pojetí spotřeby, z níž implicitně vyplývají příčiny iracionality. V závěru jsou naznačeny možné cesty vývoje problematiky.
Keywords: spotřební chování; spotřebitelská poptávka; iracionalita; ekonomická psychologie; racionalita; sociologie
Thesis title: Irrationality in Consumer Behavior
Author: Eikhart, Artsiom
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Džbánková, Zuzana
Opponents: Breňová, Lubomíra
Thesis language: Česky
Abstract:
The subject of the diploma thesis is irrational consumer behavior of economic subjects in conditions of postmodern capitalism. The aim of the thesis is to critically evaluate standard theories, models and approaches to consumer behavior based on rational principles, to emphasize the importance of irrationality in economic theory and consumption and to examine its causes. By the method of interdisciplinary combination of knowledge from economics, sociology and psychology, which is necessary to achieve the stated aim, the thesis attempts to present a more complex and realistic view on consumer behavior. It also analyzes the nature and contemporary concept of consumption, from which implicitly emerge the causes of irrationality. In conclusion, possible ways of developing the problem are outlined.
Keywords: economic psychology; rationality; consumer demand; sociology; consumer behavior; irrationality

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Microeconomics

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 2. 2016
Date of submission: 28. 8. 2016
Date of defense: 12. 9. 2017
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/56640/podrobnosti

Files for download

    Last update: