YouTubers as a Marketing Tool for the Present Day

Thesis title: YouTubeři jako marketingový nástroj současnosti
Author: Suková, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Boháček, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zaobírá analýzou úspěšnosti youtuberů jako účinného marketingového nástroje a snaží se vysvětlit, proč jsou youtubeři a Youtube obecně fenoménem dnešní doby. Proč se tito ve většině případů teenageři stali novodobými celebritami nejen pro dnešní mládež ale mnohdy i pro lidi nad 25 let. Zároveň se práce pokouší analyzovat, jak funguje placená spolupráce se značkami v rámci jednoho z nejsilnějších marketingových nástrojů současnosti, kterým se youtubeři v posledních letech bezpochyby stali. Firmy si totiž velmi rychle začaly uvědomovat ohromnou sílu těchto influencerů. Na vzorku reálných kampaní bylo dokázáno, že spolupráce značek s youtubery přináší finančně efektivnější kampaně s lepšími výsledky v oblasti dosažení KPI, engagementu i jejich finanční návratnosti. Jelikož tento fenomén dnešní doby stále není zákonem nijak upraven, součástí práce je také analýza právního a etického systému, která se snaží zjistit odpovědnost influencerů v online prostředí. Obsahuje také návrh na regulaci tohoto fenoménu, který stále zůstává jen těžko právně napadnutelným. V rámci dotazníkového šetření bylo záměrem posoudit, jak si youtubeři stojí v myslích českých spotřebitelů a do jaké míry se tato cílová skupina nechá ovlivnit.
Keywords: internetový marketing; product placement; Youtube; internet; Youtubeři; sociální sítě
Thesis title: YouTubers as a Marketing Tool for the Present Day
Author: Suková, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Postler, Milan
Opponents: Boháček, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explains and analyzes why youtubers and YouTube in general are the main focal point of today’s online marketing. It describes why, in most cases, it is popular among teenagers who have become modern celebrities through their channels, targeting a wide range of audiences. At the same time, the thesis attempts to analyze how paid co-branding works within one of the strongest marketing tools of the present, which have undoubtedly been made in the past few years, as companies have quickly become aware of the enormous power of these influences. A sample of real-time campaigns has proven that branding with youtubers brings more cost-effective campaigns with better KPI’s, engagement, and financial returns. As this phenomenon of today's marketing is still not modified by law, part of the thesis is also an analysis of the legal and ethical system that seeks to determine the responsibility of influencers in the online environment and contains a proposal to regulate this phenomenon, which remains hard to argue. Within the framework of the questionnaire survey, it was intended to assess where youtubers stand in the minds of Czech consumers and to what extent this target group will be influenced.
Keywords: product placement; social media; Youtube; Youtubers; internet; internet marketing

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 15. 11. 2016
Date of submission: 21. 11. 2017
Date of defense: 17. 1. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/59663/podrobnosti

Files for download

    Last update: