Analysis of the QR code acceptance in the Czech Republic

Thesis title: Analýza přijímání QR kódu v České republice
Author: Shu, Danna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zaměřuje na analýzu situace přijímání QR kódu v České republice. První část práce zahrnuje metodologicko-teoretický podklad v podobě představení základních existujících teoretických modelů. Dále vyhodnocuje proces historického vývoje a rozšíření QR kódu, identifikuje důvody rychlého a úspěšného rozšíření na příkladu Číny, pro znázornění důležitosti a možnostech velkých technických firem ovlivnit chování celého národa vůči technologické novince. Hlavní část práce se zabývá analýzou a porovnáním čínských uživatelů, jako představitelů země s nejrozšířenějším využitím QR kódu, s českými uživateli v několika rovinách jako je technologická vybavenost, znalosti o QR kódu a kulturní predispozice. Výsledky práce přináší marketingovým organizacím poznatky o postoji a připravenosti českých uživatelů ke QR kódu.
Keywords: QR kód; 2D kód; Model přijímání technologie ; mobilní marketing
Thesis title: Analysis of the QR code acceptance in the Czech Republic
Author: Shu, Danna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis focuses on understanding penetration, acceptation, and factors affecting consumer usage of QR code in the Czech Republic. The first part of the thesis includes a methodological and theoretical background in the form of introducing basic theoretical models for later analysis. The second part describes the historical process of development and expansion of QR code. The author also investigates the reasons why QR code rises in China and put it as an example of how big power could tech organization have to change the behavior of the whole nation in using a new technology. It compares Chinese users, as the representatives of the country with the most extensive use of QR code, and Czech users in several dimensions like technological equipment of the population, knowledge and culture predisposition.Results from this thesis aim to help marketing companies to understand Czech users readiness for QR code technology.
Keywords: QR code; 2D code; mobile marketing; Technology acceptance model

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 6. 2017
Date of submission: 8. 12. 2017
Date of defense: 10. 1. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62410/podrobnosti

Files for download

    Last update: