Comparative analysis of the marketing and communication strategies of two selected animated films in the Czech Republic and its influence on the success of films

Thesis title: Komparace marketingové a komunikační strategie dvou vybraných animovaných filmů v České republice a její vliv na úspěch filmů
Author: Holanová, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Kotík, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá porovnáním marketingové a komunikační strategie dvou animovaných filmů. Jedná se o americký snímek Tajný život mazlíčků společnosti Illumination Entertainment a český film Hurvínek a kouzelné muzeum společnosti Rolling Pictures. Srovnávané jsou jejich marketingové a komunikační strategie zvolené pro uvedení filmů na český trh a jejich vliv na divácký úspěch. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se nejprve zaobírá obecným marketingem, tvorbou marketingové strategie, definuje SWOT analýzu a rozebírá utváření komunikační strategie. V následující části se zaměřuje na filmový marketing, jeho charakteristiky a specifika. Pozornost je věnována zvláště filmové marketingové strategii a komunikaci. Praktická část práce se zabývá filmovým a distribučním trhem v České republice, představuje porovnávané animované filmy a provádí jejich SWOT analýzu. Následně detailně představuje marketingové a komunikační strategie, které tvůrci filmů zvolili při jejich uvedení na český filmový trh. V závěru práce dojde ke komparaci těchto strategií a vyhodnocení úspěšnosti filmů.
Keywords: Marketing; Filmový marketing; Animovaný film; Komparace; Komunikační strategie; Marketingová strategie
Thesis title: Comparative analysis of the marketing and communication strategies of two selected animated films in the Czech Republic and its influence on the success of films
Author: Holanová, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Kotík, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis compares and contrasts the marketing and communication strategy of two animated films. One of them is an American movie Illumination Entertainment's The Secret Life of Pets and the other is a Czech film Harvie and the Magic Museum by the Rolling Pictures company. The marketing and communication strategies selected for bringing the films to the Czech market are compared and their influence on the movies' success is evaluated. The thesis is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part deals first with general marketing and marketing strategy development, defines SWOT analysis and analyses the formation of communication strategy. The following section focuses on film marketing – its characteristics and specifics. Attention is paid in particular to film marketing strategy and communication. The practical part deals with the film and distribution market in the Czech Republic, presents the comparative animated films and performs their SWOT analysis. Furthermore, it introduces in detail the marketing and communication strategies that the filmmakers chose when bringing them to the Czech film market. In the end of the thesis, these strategies will be compared and the success of the films evaluated.
Keywords: Animated film; Comparison; Marketing strategy; Marketing; Film marketing; Communication strategy

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 2. 2017
Date of submission: 7. 12. 2017
Date of defense: 17. 1. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/60539/podrobnosti

Files for download

    Last update: