Information obligation of manufacturers and consumer protection in the cosmetics market

Thesis title: Informační povinnost výrobců a ochrana spotřebitele na trhu s kosmetikou
Author: Jelínková, Petra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hásová, Jiřina
Opponents: Švarc, Zbyněk
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem mé diplomové práce je obsáhnout celou situaci na trhu s kosmetikou z hlediska ochrany spotřebitele a analyzovat hlavní problémy, které vycházejí ze vztahů mezi spotřebiteli a výrobci, z porušování pravidel hospodářské soutěže a povinností výrobců, kdy se zaměřím především na informační povinnost a bezpečnost kosmetických produktů dostupných na trhu. Problematiku zmíněných oblastí definuji z hlediska právní úpravy, a to jak české, tak evropské, zmíním dopady z této úpravy plynoucí na konkrétních příkladech z praxe, přičemž se zaměřím především na problémy špatné či nedostatečné informovanosti ohledně složení výrobků nebo jejich následné negativní působení na spotřebitele.Na základě zjištěných skutečností ověřím následující hypotézu: „Současná situace na trhu s kosmetickými výrobky poukazuje z právního hlediska na zvýhodnění postavení spotřebitelů, a na komplikovanější postavení výrobců a horší konkurenceschopnost v kosmetickém průmyslu.“ Představím také kontrolní a dozorové orgány v rámci ochrany spotřebitele a instituty zavedené pro podporu ochrany spotřebitele na trhu a pro zlepšení informační povinnosti. Zmiňuji ovšem také oblasti, kde dle mého názoru chybí dosud řádná legislativní opatření a nastiňuji také možný budoucí vývoj celé kosmetické oblasti, napříč světovými trhy.
Keywords: ochrana; spotřebitel; informační povinnost
Thesis title: Information obligation of manufacturers and consumer protection in the cosmetics market
Author: Jelínková, Petra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hásová, Jiřina
Opponents: Švarc, Zbyněk
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of my diploma thesis is to cover the entire situation in the consumer cosmetics market and to analyze the main problems, that arise from the relations between consumers and producers, violations of competition rules and obligations of producers, focusing mainly on information duty and safety of cosmetic products available on the market. I define the problems of these areas in terms of legal regulation, both Czech and European, and I will mention the impacts of this regulation on concrete examples from practice, focusing mainly on the problems of poor or insufficient awareness of the composition of products or their subsequent negative impact on consumers.On the basis of the findings, I will verify the following hypothesis: "The current situation in the cosmetics market points to the legal position of consumer status, and the more complicated the position of the producers and the worse competitiveness in the cosmetics industry." I will also introduce supervisory and supervisory bodies in the framework of consumer protection and institutes established to support consumer protection in the market and to improve information obligations. However, I also mention areas where, in my opinion, there is still a lack of regular legislative measures, and I also outline the possible future development of the whole cosmetic area, across the world markets
Keywords: cosmetics; information; consumer

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Business and European Law

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 9. 2016
Date of submission: 8. 12. 2017
Date of defense: 25. 1. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/58714/podrobnosti

Files for download

    Last update: