The comparison of public and private universities in Czech Republic in 2017 from the perspective of economics of happiness

Thesis title: Porovnání veřejných a soukromých vysokých škol v ČR v roce 2017 pohledem ekonomie štěstí
Author: Adamcová, Lucie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vostrovská, Zdenka
Opponents: Maule, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce na základě dotazníkového šetření 249 studentů různých veřejně a soukromě poskytovaných vysokých škol v České republice testuje, zda existuje významná asociace mezi studiem na soukromé vysoké škole a mírou dosahovaného štěstí, spokojeností studenta a jeho individuálními studijními náklady. Pokud lze 17% hladinu významnosti brát jako dostačující, je tato hypotéza potvrzena – studium na soukromé vysoké škole souvisí (ceteris paribus) s o 4,7 % vyšším štěstím studenta (měřeným dle metodiky Oxfordského dotazníku štěstí). Studium na soukromé vysoké škole je dále asociováno s nižším studijním stresem, který se prokázal jako významný determinant štěstí studentů, a je spojováno s nižšími nepeněžními (tj. časovými) náklady a s vyššími peněžními náklady (nejen v podobě školného). Tyto vyšší peněžní náklady (např. výdaje na bydlení, stravu atp.) signalizují vyšší životní standard a mají tedy potenciál pozitivně působit na štěstí. Studenti soukromých škol jsou rovněž v průměru spokojenější s různými faktory studia na dané vysoké škole a jejich zjištěné osobní charakteristiky (zaměstnání, partnerský vztah apod.) značí potenciálně vyšší štěstí.
Keywords: štěstí; studium; soukromé vysoké školy; veřejné statky; individuální studijní náklady; Oxfordský dotazník štěstí
Thesis title: The comparison of public and private universities in Czech Republic in 2017 from the perspective of economics of happiness
Author: Adamcová, Lucie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vostrovská, Zdenka
Opponents: Maule, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Based on questionnaire survey of 249 students of various public and private universities in Czech Republic this diploma thesis tests if there is a significant connection between studying on a private university and level of happiness, satisfaction and individual costs of studying. If the 17% level of significance could be considered as sufficient, the hypothesis is confirmed – studying on a private university is associated (ceteris paribus) with higher level of happiness by 4.7% (measured using methodology of Oxford happiness questionnaire). Furthermore, studying on private university is associated with lower level of school stress, which has proved to be a significant determinant of students’ happiness. Also the studying on private university is associated with lower non-monetary (i.e. time) costs and with higher monetary costs (not only the tuition). Those higher monetary costs (e.g. housing expenses, food expenses etc.) signalize higher living standard and therefore have the potential to positively influence happiness. Students of private universities are also, on average, more satisfied with various aspects of their universities and their personal characteristics (employment, partnership etc.) indicate potentially higher level of happiness.
Keywords: university studies; private universities; public goods; happiness; individual costs of studying; the Oxford happiness questionnaire

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 10. 2017
Date of submission: 14. 12. 2017
Date of defense: 6. 2. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63493/podrobnosti

Files for download

    Last update: