Possibilities of a marketing orientation on an energy drinks market

Thesis title: Možnosti marketingové orientace na trhu energetických nápojů
Author: Pinková, Lucia
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vajčner, David
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je nalezení možností marketingové orientace na trhu energetických nápojů. Práce je rozdělena na dvě části, teoreticko-metodologickou a praktickou. V první části je čtenář seznámen s kategorií energetických nápojů, teoretickými východisky práce a samotnými cíli a metodami použitými v praktické části. Jádrem praktické části je analýza trhu energetických nápojů z pohledu maloobchodních prodejů, jejich dlouhodobého vývoje a jejich srovnání s trhy sousedních států. Na tuto část volně navazuje analýza spotřebního chování a životního stylu české populace. Tato analýza je založena na vyhodnocování informací pomocí znaménkového schématu a indexu afinity. V neposlední řadě je analýza doplněna informacemi z vlastního šetření provedeného metodou Store Check. Závěry diplomové práce uvádějí doporučení pro marketingovou orientaci výrobců energetických nápojů v České republice.
Keywords: marketingový výzkum; maloobchodní audit; Energetické nápoje; spotřební chování
Thesis title: Possibilities of a marketing orientation on an energy drinks market
Author: Pinková, Lucia
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vajčner, David
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to find the possibilities of marketing orientation on an energy drinks market. The thesis is divided into two parts, theoretical-methodological and practical. In the first part the reader is acquainted with the category of energy drinks, the theoretical fundamentals and objectives of this thesis and methods used in the practical part. The core of the practical part is the analysis of the energy drinks market in terms of retail sales, their long-term development and their comparison with the markets of neighboring countries. This part is followed by the analysis of consumer behavior and lifestyle of the Czech population. This analysis is based on the evaluation of information by using the sign chart and the affinity index. Last but not least, the analysis is supplemented by information from a self made Store Check observation. The conclusions of the thesis present recommendations for the marketing orientation of producers of energy drinks in the Czech Republic.
Keywords: Energy Drinks; Marketing Research; Retail Audit; Consumer Behavior

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 1. 2017
Date of submission: 13. 12. 2017
Date of defense: 31. 1. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/60817/podrobnosti

Files for download

    Last update: