Product mix determination

Thesis title: Stanovení struktury produktového portfolia
Author: Hájek, Jiří
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Neumaierová, Inka
Opponents: Smrčka, Luboš; Lenort, Radim
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlubším zdůvodněním práce je poskytnout příspěvek k efektivitě podniku jako uceleného systému a k řízení jeho výkonnosti. Tohoto bude dosaženo pomocí cíle disertační práce, jímž navržení nového modelu volby produktového mixu včetně tvorby uceleného přehledu, komparace a vyhodnocení existujících metod. Práce je spojením několika různých optik pohledu na problematiku produktového mixu – marketingového, provozního (operačního) managementu, tradičního nákladového/manažerského účetnictví, nových metod produktových kalkulací, systémové dynamiky a Teorie omezení. V teoretické části práce jsou tyto pohledy představeny a zhodnoceny, včetně hlavních směrů jejich kritiky, ve výzkumné části práce následuje kvalitativní výzkum a konstrukce modelu poskytujícího nový přístup k rozhodování o produktovém mixu.
Keywords: Kritéria optimalizace produktového mixu; Optimalizace produktového mixu; Přístupy k volbě produktového mixu
Thesis title: Product mix determination
Author: Hájek, Jiří
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Neumaierová, Inka
Opponents: Smrčka, Luboš; Lenort, Radim
Thesis language: Česky
Abstract:
A deeper justification of this dissertation is to provide a contribution to the effectiveness of a company as a comprehensive system and to its performance management. This will be achieved by the research goal of this work, which is to propose a new model of product mix selection including the creation of a comprehensive overview, comparison and evaluation of existing methods. This dissertation presents an aggregation of several views of the product mix issue – marketing, operations management, traditional accounting, new product costing methods, System Dynamics and Theory of Constraints. In the theoretical part of this work, there is a presentation and evaluation of these methods including the main directions of its criticism. In the research part, the qualitative research follows as well as a construction of a model, which provides a new approach to product mix decision making.
Keywords: Product mix optimalization; Criteria for product mix optimalization; product mix optimalization methods

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 10. 2011
Date of submission: 13. 12. 2017
Date of defense: 21. 2. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32997/podrobnosti

Files for download

    Last update: