Automobilism in the Czechoslovakia in 1968-1989

Thesis title: Automobilismus na území Československa v letech 1968–1989
Author: Rolenc, Robin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tóth, Andrej
Opponents: Jakubec, Ivan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je detailní analýza vývoje automobilismu mezi lety 1968–1989 se zaměřením na tři hlavní oblasti: vývoj silniční a dálniční sítě, vývoj produkce osobních vozidel a vývoj trhu s osobními vozy. Práce je nejprve za pomoci deskripce zaměřena na bližší seznámení s historickými plány rozvoje silničních sítí, vývoje pravidel silniční dopravy a předpoklady pro rozvoj v sedmdesátý a osmdesátých letech. Dále také na postupný vývoj výroby osobních vozidel na našem území. Za pomoci komparace a analýzy je pak zkoumáno období od roku 1968 do roku 1989 z pohledu rozvoje silnic a dálnic, rozvoje produkce a vývoje trhu. Na základě analýzy a komparace se prokázalo, že v oblastech dálniční výstavby a rozšíření automobilů mezi obyvatelstvo došlo k mimořádnému historickému rozvoji, na druhou stranu se tato hypotéza neprokázala v části zaměřené na produkci osobních vozů, která během sledovaného období stagnovala a zaostávala.
Keywords: ČSSR; automobil; dálnice; silnice
Thesis title: Automobilism in the Czechoslovakia in 1968-1989
Author: Rolenc, Robin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tóth, Andrej
Opponents: Jakubec, Ivan
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is a detailed analysis of the development of the automotive industry in 1968-1989 with focus on three main areas: development of road and motorway networks, development of passenger cars and development of passenger cars. The work starts with descriptions aimed at getting acquainted with historical road development plans, development of road transport and prerequisites for development in the 1970s and 1980s. It is also a gradual development of passenger cars on our territory. With the help of comparison and analysis, the period from 1968 to 1989 is monitored in terms of road and motorway development, production development and market development. On the basis of analysis and comparison, it turned out that there was an extraordinary historical development in the construction of the motorway and the distribution of cars among the inhabitants. On the other hand, this hypothesis did not prove part of the production of passenger cars which stagnated and lost during the stagnation period.
Keywords: road; automobile; Czechoslovakia; production

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářské a politické dějiny 20. století
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic History

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 10. 2017
Date of submission: 18. 12. 2017
Date of defense: 31. 1. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63560/podrobnosti

Files for download

    Last update: