Problematic lessons in the subject of accounting with a focus on long-term assets in the context of experimental verification of the case study

Thesis title: Problémové vyučování v předmětu účetnictví v kontextu experimentálního ověření případové studie
Author: Beránková, Michaela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je posoudit efektivitu tradičních a aktivizujících vyučovacích metod využívaných při výuce předmětu účetnictví a jejich význam při rozvoji účetního a ekonomického myšlení žáků obchodních akademií. Na základě teoretických poznatků především z dokumentů, ze kterých výuka v předmětu účetnictví vychází, se práce zaměřuje na možné nedostatky při výuce tohoto předmětu, ze kterých vychází můj návrh zpracování učiva o dlouhodobém majetku v předmětu účetnictví. Součástí návrhu je také případová studie, která byla ověřena v praxi. Výsledky výzkumu byly interpretovány, a i když se nepotvrdil vliv případové studie na lepší chápání účetních informací studenty a vnímání jejich provázanosti, byly na základě výsledků výzkumu určeny možné překážky při využití aktivizujících metod ve výuce předmětu účetnictví.
Keywords: účetnictví; dlouhodobý majetek; obchodní akademie; aktivizující metody; případová studie
Thesis title: Problematic lessons in the subject of accounting with a focus on long-term assets in the context of experimental verification of the case study
Author: Beránková, Michaela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Aim of this work is to consider the efficiency of traditional and activating teaching methods, which are used in teaching of the subject Accouting at the Business Academies and to consider even their value in the development of accounting and economic way of thinking of the students of Business Academies. Based on the theoretical findings particularly from the documents which the subject Accounting proceed on the work is focused on the possible problems which are connected with this subject. I prepare my own suggestion how to teach the topic of Longterm Access in the subject Accounting. Part o fit is even the case study which is tested in practice. Results of the research was interpreted. Despite of no proof that case study influences better way of thinking of acconting information by students, there were defined possible obstacles iin using activiting teaching methods in the subject Accounting.
Keywords: Longterm Assets; Business Academies; Accounting; Activiting Teaching Methods; Case Study

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 5. 2017
Date of submission: 17. 4. 2018
Date of defense: 12. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62142/podrobnosti

Files for download

    Last update: