The evolution of music distribution with a focus on digital services and the analysis of generation Y’s investments in music

Thesis title: Vývoj forem distribuce hudby se zaměřením na digitální služby a zhodnocení pohledu generace Y na investice do hudby
Author: Dvořáková, Anna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Němečková, Iveta
Opponents: Hinčica, Vít
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce představuje vývoj forem distribuce hudby od počátků analogového záznamu zvuku po digitální způsoby distribuce hudby. Podrobněji se zaměřuje na digitální hudební služby, konkrétně na koncept download obchodů a streamovacích služeb. Představuje způsob jejich fungování a zdůrazňuje nárůst jejich významu v čase porovnáním příjmů z digitálního prodeje s příjmy z prodejů fyzických ve světě a České republice. Dále jsou naznačeny možné směry budoucího vývoje. Podrobně jsou z pohledu počtu uživatelů, zisků a uživatelského prostředí rozebrány služby Spotify a Apple Music. Praktická část práce analyzuje na základě průzkumu využívání hudebních streamovacích služeb generací Y, ochotu jejích zástupců investovat do hudby a jejich postoj k autorským právům.
Keywords: Spotify; Apple Music; generace Y; hudební streamovací služby; digitální hudební služby; download obchody; distribuce hudby
Thesis title: The evolution of music distribution with a focus on digital services and the analysis of generation Y’s investments in music
Author: Dvořáková, Anna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Němečková, Iveta
Opponents: Hinčica, Vít
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis summarizes the evolution of music distribution from the first analogue recordings to today’s digital forms. The work deals with digital music services and introduces the concept of download stores and streaming services. The importance of such services is demonstrated by the comparison of physical format and digital revenues in the world as well as in the Czech Republic. This work also indicates the possible future evolution of these services. Thesis focuses closely on Spotify and Apple Music. Both of them are analysed and compared in terms of number of subscribers, revenues and user interface. The conducted research analyses the investment approach of generation Y to music, streaming services and copyright.
Keywords: music distribution; digital music services; music streaming services; Apple Music; generation Y; download stores; Spotify

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 2. 2017
Date of submission: 20. 4. 2018
Date of defense: 28. 5. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/60940/podrobnosti

Files for download

    Last update: