Business and Cultural Specifics of New Zealand

Thesis title: Obchodní a kulturní specifika Nového Zélandu
Author: Babiánková, Eliška
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Müllerová, Františka
Opponents: Křenková, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem bakalářské práce je charakterizovat obchodní a kulturní specifika Nového Zélandu. Práce má poskytnout informace pro získání základního přehledu o zemi a připravit zájemce o obchodní styk na možné kulturní odlišnosti a specifika. První kapitola je zaměřena na základní charakteristiku Nového Zélandu a poskytuje informace o geografii, demografii, státním zřízení, státních symbolech, administrativně-správním členění, členství v mezinárodních organizacích, průmyslu, zemědělství, službách, základních makroekonomických ukazatelích a zahraničním obchodu. Druhá kapitola se zabývá novozélandskou kulturou, konkrétně historií, státními svátky, uměním, sportem, tradiční kuchyní a hlavními turistickými destinacemi. Závěr této kapitoly je věnován dimenzím dle Geerta Hofstedeho a Fonse Trompenaarse. Třetí kapitola pojednává o příjezdu na Nový Zéland a následném kontaktu s lidmi, přičemž největší část této kapitoly je věnována etiketě a přípravě a průběhu obchodního jednání.
Keywords: obchod; Hofstede; Trompenaars; kultura; Nový Zéland
Thesis title: Business and Cultural Specifics of New Zealand
Author: Babiánková, Eliška
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Müllerová, Františka
Opponents: Křenková, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of my bachelor thesis is to characterize business and cultural specifics of New Zealand. The thesis provides information to gain a basic overview about the country and to prepare people interested in bussiness contacts for possible cultural differences and specifics. The first chapter is focused on general characteristics of New Zealand and provides information about geography, demography, political system, state symbols, districts, membership in international organisations, industry, agriculture, services, economic indicators and international business. The second chapter deals with New Zealand culture, namely history, national holidays, art, sports, traditional cuisine and main tourist destinations. The conclusion of this chapter is devoted to the cultural dimensions according to Geert Hofstede and Fons Trompenaars. The third chapter deals with arrival and contact with people and the main part is devoted to business etiquette and preparation and course of a business meeting.
Keywords: business; Hofstede; Trompenaars; culture; New Zealand

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 6. 2017
Date of submission: 23. 4. 2018
Date of defense: 21. 5. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62421/podrobnosti

Files for download

    Last update: