Ethnocentrism and its influence on the consumption of ethnic dishes in the Czech Republic

Thesis title: Etnocentrismus a jeho vliv na spotřebu etnických pokrmů v ČR
Author: Slavíková, Iveta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá etnocentrismem a jeho vlivem na spotřební chování. Shrnu-je dosavadní poznatky o dané problematice a představuje studie, které se tématem již zabývaly. Dochází k závěru, že tradiční metoda měření spotřebního etnocentrismu po-mocí škály CETSCALE nedostatečně reflektuje rozdíl mezi produktem (tangible pro-duct) a službou (intangible product). V praktické části proto nabízí řešení ve formě mo-difikace původní škály s cílem zjistit, zda a nakolik se liší míra etnocentrismu spotřebi-telů u těchto dvou komodit, přičemž v oblasti služeb se zaměřuje na oblast etnické gastronomie. Po porovnání výsledků původní a modifikované verze CETSCALE dochází autorka k závěru, že etnocentrické tendence spotřebitele jsou v případě produktu sil-nější, než v případě výběru restaurace (služby).
Keywords: etnocentrismus; CETSCALE; spotřební chování
Thesis title: Ethnocentrism and its influence on the consumption of ethnic dishes in the Czech Republic
Author: Slavíková, Iveta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the ethnocentric tendencies (ethnocentrism) and its impact on consumer behavior. It summarizes the existing knowledge in the field and introduces studies addressing this issue. The thesis concludes that the traditional method of measuring the consumer ethnocentrism tendencies (CETSCALE) does not provide sufficient reflexion of the currently growing trend of intangible economy, or put differently the difference between the product (tangible) and the service (intangible). The thesis thus further focuses on solving this task in the empirical part offering the modified version of the original CETSCALE. The aim was to examine the level (if there is any) of consumer ethnocentrism in the case of products and services separately and than to compare them. Regarding the service the research focuses on the ethnic gastronomy. Looking at the results (of the original CETSCALE and the modified one) the author states that the consumer ethnocentric tendencies regarding product are stronger than those regarding service (in this case the choice of the restaurant).
Keywords: CETSCALE; consumer behavior; ethnocentrism

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 4. 2018
Date of submission: 26. 4. 2018
Date of defense: 12. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65810/podrobnosti

Files for download

    Last update: