Influence of Non-governmental Organizations on the Implementation of CSR in Fast Fashion

Thesis title: Vliv nevládních organizací na implementaci CSR ve fast fashion
Author: Röhryová, Andrea
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zemanová, Štěpánka
Opponents: Stehlíková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá efektivitou strategií nevládních organizací v prosazování lidských práv v dodavatelských řetězcích transnacionálních korporací. Strategie jsou zkoumány na případových studiích z odvětví fast fashion. Toto odvětví bylo vybráno s ohledem na množství negativních externalit provázející výrobní proces. Práce zkoumá efektivitu strategií a taktik čtyř nevládních organizací – Anti-Slavery International, Business & Human Rights Resource Centre, Clean Clothes Campaign a Ethical Trading Initiative. Taktiky byly rozřazeny do dvou typů strategií: spolupráce a konfrontace. Na základě komparativní analýzy používaných technik byla vyhodnocena nejúčinnější strategie. Z výsledků naší analýzy vyplývá, že efektivnější strategií je konfrontace. Tato strategie je účinná v případech, kdy strategie spolupráce selže. Nelze nicméně doporučit úplné zanevření na strategii spolupráce, neboť tato přináší výsledky zejména pokud je aplikována na společnosti, které přistupují ke svým problémům proaktivně.
Keywords: transnacionální korporace; nevládní organizace; CSR; fast fashion; lidská práva
Thesis title: Influence of Non-governmental Organizations on the Implementation of CSR in Fast Fashion
Author: Röhryová, Andrea
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zemanová, Štěpánka
Opponents: Stehlíková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the effectiveness of strategies of non-governmental organizations in the promotion of human rights in the supply chains of transnational corporations. Strategies are being studied on case studies from the fast fashion industry. This sector has been selected with respect to the number of negative externalities accompanying the production process. The paper examines the effectiveness of the strategies and tactics of four non-governmental organizations - Anti-Slavery International, Business & Human Rights Resource Center, Clean Clothes Campaign, and Ethical Trading Initiative. Tactics were divided into two types of strategies: collaboration and confrontation. Based on a comparative analysis of the techniques used, the most effective strategy was evaluated. The results of our analysis show that more effective strategy is confrontation. This strategy is effective in cases where the cooperation strategy fails. However, it is not advisable to fully opt for a cooperative strategy, as it brings results especially when it is applied to companies that address their problems proactively.
Keywords: Transnational Corporations; Non-governmental Organizations; Fast Fashion; CSR; Human Rights

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní studia - diplomacie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 6. 2017
Date of submission: 26. 4. 2018
Date of defense: 13. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62559/podrobnosti

Files for download

    Last update: