Digital Single Market Strategy: implementation process and its impacts with the focus on online trade

Thesis title: Strategie pro jednotný digitální trh: postup implementace a dopady se zaměřením na on-line obchodování
Author: Machačková, Denisa
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vlčková, Jana
Opponents: Žamberský, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá vlivem Strategie pro jednotný digitální trh na přeshraniční online obchodování českých spotřebitelů a podniků. Cílem předkládané práce je zhodnocení dosavadních pokroků Strategie a jejich dopadů na přeshraniční nakupování. Práce je rozdělena do třech kapitol. První, teoretická část, se zabývá vytvářením jednotného digitálního trhu, představuje hlavní cíle aktuální Strategie i strategické dokumenty České republiky k této problematice. Ve druhé kapitole je charakterizován stav e-commerce v České republice, včetně hlavních problémů přeshraničního obchodování a aktuálních trendů. Třetí, praktická část, zhodnocuje dosavadní pokroky Strategie a jejich dopad na digitalizaci členských států a přeshraniční nakupování.
Keywords: přeshraniční nakupování; digitální trh; Strategie pro jednotný digitální trh
Thesis title: Digital Single Market Strategy: implementation process and its impacts with the focus on online trade
Author: Machačková, Denisa
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vlčková, Jana
Opponents: Žamberský, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
The final thesis deals with the influence of the Digital Single Market Strategy on the cross-border online trade for Czech consumers and enterprises. The aim of the present work is to evaluate the progress of the Strategy and its impact on cross-border trade. The thesis is divided into three chapters. The first, theoretical part, deals with the creation of a digital single market, explains the main goals of the current Strategy and presents the strategic documents of the Czech Republic to this issue. The second chapter describes the status of e-commerce in the Czech Republic, including main problems of cross-border trade and current trends. The third, practical part, evaluates the progress of the Strategy and its impact on the level of the digitization of the Member States and cross-border trade.
Keywords: cross-border online trade; digital market; Digital Single Market Strategy

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 2. 2017
Date of submission: 27. 4. 2018
Date of defense: 30. 5. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/60705/podrobnosti

Files for download

    Last update: