Analysis of Christmas commercials in terms of the use of emotional appeals

Thesis title: Analýza vánočních reklam z hlediska využití emocionálních apelů
Author: Hrušková, Michaela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá problematikou emocionálních apelů ve vánočních reklamách. Cílem této práce je analýza využití emocionálních apelů ve vánočních reklamách a analýza vnímání těchto reklam vybraným spotřebitelským segmentem, kterým jsou v tomto výzkumu studenti vysokých škol. Teoretická část práce se zabývá důvody pro tvorbu vánočních reklam a jejich zacílením. Literární rešerše dále diskutuje jednotlivé emocionální apely (humor, erotika, vřelost a strach) a jejich použití v reklamách. Metodická část práce se věnuje použitým metodám – eye tracking a polostrukturované hloubkové rozhovory. V praktické části práce jsou zhodnoceny a interpretovány výsledky pomocí fixačních map, heat map a získaných poznatků z rozhovorů.
Keywords: emocionální apel; eye tracking; vánoční reklama; emoce
Thesis title: Analysis of Christmas commercials in terms of the use of emotional appeals
Author: Hrušková, Michaela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the issue of emotional appeals in Christmas commercials. The goal of this thesis is to analyse the use of emotional appeals in Christmas commercials and to analyse the perception of these commercials by the selected consumer segment, which is universities students in this research. The theoretical part deals with the reasons for making Christmas commercials and their targeting. Literary research also discusses emotional appeals (humor, eroticism, warmth and fear) and their use in commercials. The methodical part deals with the used methods – eye tracking and semi-structured in-depth interviews. In the practical part of the thesis the results are evaluated and interpreted by using gaze plots, heat maps and acquired knowledge from interviews.
Keywords: emotional appeal; eye tracking; Christmas commercial; emotion

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 1. 2017
Date of submission: 28. 4. 2018
Date of defense: 31. 5. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/60527/podrobnosti

Files for download

    Last update: