Cost benefit analysis of inclusion in the Czech educational system in years 2014-2016
Thesis title: | Analýza nákladů a přínosů inkluzivního vzdělávání v letech 2014-2016 v kontextu České republiky |
---|---|
Author: | Pokorná, Veronika |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Krebs, Vojtěch |
Opponents: | Barák, Vladimír |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem diplomové práce je zhodnocení finančních i nefinančních nákladů a přínosů zařazování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do běžného proudu vzdělávání v kontextu České republiky. Práce poukazuje na úskalí inkluzivního vzdělávání a snaží se zhodnotit připravenost České republiky na celoplošnou inkluzi, tak jak byla představena v roce 2016. V teoretické části práce jsou vysvětleny a rozlišeny základní pojmy. Je představen vývoj inkluzivního myšlení jak na celosvětové, tak národní úrovni. Praktická část se věnuje inkluzivnímu vzdělávání v České republice v období mezi školními roky 2014/2015 a 2016/2017. V návaznosti je analyzován dopad inkluzivní novely na fungování speciálních škol, a to zejména v oblasti financí. Klíčovou součástí práce je pojetí inkluze z pohledu pedagogů speciálních a základních škol. Z tohoto pojetí vyplývá, že nastavení vládní strategie pro celoplošnou inkluzi není slučitelné se současnou pedagogickou realitou v České republice. |
Keywords: | základní školy; speciální školství; speciální vzdělávací potřeby; rovné příležitosti; inkluze; integrace; vzdělávání |
Thesis title: | Cost benefit analysis of inclusion in the Czech educational system in years 2014-2016 |
---|---|
Author: | Pokorná, Veronika |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Krebs, Vojtěch |
Opponents: | Barák, Vladimír |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The aim of this diploma thesis is to evaluate the monetary and non-monetary costs and benefits of including students with special educational needs into mainstream education in the Czech Republic. This thesis points to the problems of inclusive education and tries to evaluate the status of the Czech Republic for full-scale inclusive education as it was introduced in 2016. The theoretical part of this diploma thesis explains key definitions related to the topic and presents the evolution of inclusive education at both a global and national level. The practical part of this work is focused on inclusive education in the Czech Republic with primary focus on 2014/2015 and 2015/2016 academic years. It is followed by analyzing the impact of inclusive legal amendment on special schools with a focus on the financial aspects. A key part of the thesis is looking at teachers’ approach to this issue in both special and elementary schools.The main finding of this diploma thesis is that the Czech Republic and its legal background strategy for implementing inclusion nationally is not compatible with the current pedagogical situation. |
Keywords: | inclusive education; integration; education; elementary schools; special education; special educational needs; equality |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economic and Social Policy |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 21. 11. 2016 |
---|---|
Date of submission: | 29. 4. 2018 |
Date of defense: | 31. 5. 2018 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/59718/podrobnosti |