Consumer protection in the world of internet advertising

Thesis title: Vnímání internetové reklamy českými spotřebiteli
Author: Válová, Andrea
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Šípal, Štěpán
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem diplomové práce je zjištění, zda je reklama na internetu českými spotřebiteli vnímána pozitivně či negativně a které konkrétní formáty internetové reklamy jsou spotřebiteli nejvíce akceptované. Vedlejším cílem práce je zjištění, jak často se tuzemští spotřebitelé setkávají s klamavou internetovou reklamou a zda ji jsou schopni poznat. Teoretická část obsahuje historický vývoj forem internetové reklamy v České republice a legislativních opatření v dané problematice. Metodou vyhodnocení stanovených cílů práce je kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření ve spolupráci s marketingovou agenturou NMS Market Research s. r. o. Získaná data jsou porovnána s výzkumem sekundárních dat v programu Data Analyzer od společnosti MEDIAN s. r. o. Závěr práce shrnuje zjištění provedených výzkumů, které jsou následně porovnány s dosavadními studiemi z dané problematiky.
Keywords: internetová reklama; vnímání internetové reklamy; ochrana spotřebitele
Thesis title: Consumer protection in the world of internet advertising
Author: Válová, Andrea
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Šípal, Štěpán
Thesis language: Česky
Abstract:
The main aim of this diploma thesis is to find out whether internet advertising is perceived positively or negatively by Czech consumers and which specific internet advertising formats are mostly accepted by consumers. The secondary aim of the thesis is to find out how often domestic consumers encounter misleading Internet advertising and whether they are able to recognize them. The theoretical part contains the historical development of forms of internet advertising in the Czech Republic and legislative measures in the given field. The method of evaluation of the objectives of the work is quantitative research in the form of a questionnaire survey in cooperation with the marketing agency NMS Market Research s. r. o. The obtained data are then compared with the secondary data research in Data Analyzer program from MEDIAN s. r. o. The conclusion of the thesis summarizes the findings of the researches which are then compared with the previous studies on the issue.
Keywords: internet advertising; perception of internet ads; consumer protection

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 10. 2017
Date of submission: 30. 4. 2018
Date of defense: 6. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63398/podrobnosti

Files for download

    Last update: