The process of producing and making music videos and their use in the digital world

Thesis title: Proces výroby a tvorby hudebních videoklipů a jejich užití v digitální sféře
Author: Kirová, Eliška
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Truhlář, Filip
Opponents: Mezuláník, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se věnuje procesu tvorby hudebního videoklipu, zabývá se jeho vývojem, mapuje momentální trendy a nastiňuje možný budoucí vývoj tohoto média. V teoretické části se blíže charakterizuje pojem hudebního videoklipu, uvádí se jeho možná kategorizace a velká část je věnovována otázce reklamy a její aplikace. Dále se pojem zobrazuje v historickém kontextu a vytyčí se milníky důležité pro jeho vývoj. Další kapitola je věnovaná informacím získaných od profesionálů z praxe, které jsou zpracovány formou otázek a rozhovorů. Ty dokreslí představu o tom, jak to chodí na poli hudebních videoklipů a jaký je vztah mezi tvůrci a klietem (interpretem). V předposlední kapitole se objasní funkce nejznámějších hudebních platforem, jako je např. Youtube nebo Vevo a jak skrze ně může interpret svoji tvorbu monetizovat. Nakonec práce shrnuje informace o nejúspěsnějších klipech jak napříč historií, tak poskytuje příklady momentálních klipových hitů na naší i zahraniční scéně. Závěrem pak práce uvádí momentální trendy a spojitost mezi technologickým vývojem a jeho reflexí v tvorbě hudebních videoklipů.
Keywords: klipové trendy; digitální technologie; hudební videoklipy
Thesis title: The process of producing and making music videos and their use in the digital world
Author: Kirová, Eliška
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Truhlář, Filip
Opponents: Mezuláník, Radek
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis is devoted to the process of creating music videos. It addresses its devlopment, maps the current trends and outlines possible future development of this medium.In the theoretical part, it closely characterizes the concept of music videos, presents its possible categorization and a large part is dedicated to the question of advertising and its application. Further, the concept is portrayed in a historical context and charts milestones of its development. Another chapter concerns information gained from professionals with experience, which have been worked out in the form of questions and interviews. They fill in the ideas of how things work in the field of music videos and what the relationship is between creators and their clients (performers).In the second to last chapter, the function of the most well known music platforms such as YouTube and Vevo are clarified, and how through them a performer can monetize his or her creation.Finally, the work summarizes information about the most successful videos through history. It also gives examples of present video hits on our scene as well as the international one. The conclusion shows current trends and the connection between technological development and its reflex in the creation of music videos.
Keywords: video trends; digitl technology; music clips

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 2. 2018
Date of submission: 1. 5. 2018
Date of defense: 13. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65868/podrobnosti

Files for download

    Last update: