Creative techniques in the making of communication campaigns in practice

Thesis title: Kreativní techniky v rámci tvorby komunikačních kampaní v praxi
Author: Marešová, Kateřina
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vondra, Zdeněk
Opponents: Řebíček, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá kreativitou v rámci vzniku komunikační kampaně v prostředí reklamní agentury. Hlavním tématem jsou kreativní metody užívané během fáze ideace při tvorbě kreativního konceptu. Kreativních technik existuje velké množství. Některé jsou efektivní v jedné situaci, v jiné to ale může být úplně naopak. Práce porovnává literaturu s praxí – čtenář se má možnost dozvědět, které techniky se v praxi doopravdy využívají a jaký k tomu mají účastníci tvorby komunikace důvod. Pro snadnější pochopení tématu hlavním výstupům práce předchází teoretická část, kde má čtenář možnost zjistit, proč vůbec vzniká potřeba tvorby komunikace ze strany firem, kdo takovou komunikaci zprostředkovává a jak tento proces v praxi vypadá. Aby bylo možné vyvést požadované závěry, byl proveden hloubkový kvalitativní výzkum v podobě rozhovorů s třemi hlavními aktéry procesu tvorby kreativního konceptu v agentuře – kreativními řediteli tří různých pražských agentur. Teoretických souborů kreativních metod můžeme najít v tištěné literatuře a na internetových portálech mnoho. Jak ale vypadá ideace v agenturách, které mají víceletou praxi a úspěchy v soutěžích i u klientů, lze zjistit jen velmi těžko, neboť se jedná o jejich know-how. Přínosem práce je tedy právě porovnání teoretických východisek tématu s praxí.
Keywords: Reklamní agentura; Kreativní proces; Kreativní techniky
Thesis title: Creative techniques in the making of communication campaigns in practice
Author: Marešová, Kateřina
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vondra, Zdeněk
Opponents: Řebíček, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on the creativity in the scope of communication campaign in the environment of an advertising agency. The main theme is the creative methods used during the phase of ideation when forming a new creative concept. There is a lot of creative techniques available nowadays. Some of them are effective in some situations meanwhile in some it can work the opposite way. This thesis compares theory with practice – the reader has the opportunity to learn which techniques are actually used in practice and what leads the participants of communication production to use them. For a better understanding of the topic, the theoretical part precedes the main part of the thesis, where the reader has an opportunity to learn why the companies actually need to create communication as well as who produces this communication and what does this process look like in reality. In order to bring the required conclusion, there was a profound qualitative research comprised in form of interviews with the main three players in the process of creative concept in the advertising agency. Interviewees were the creative directors of three different Prague agencies. Theoretical information on creative methods can be found in both printed literature and on the Internet. However, it is hard to find out what the ideation process looks like in agencies with many-year experience and success both in competitions and among the clients, because it is their own know-how. The value of this thesis is therefore the comparison of the theoretical ground and the practice.
Keywords: Advertising agency; Creative process; Creative techniques

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 12. 2017
Date of submission: 1. 5. 2018
Date of defense: 14. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64308/podrobnosti

Files for download

    Last update: