The analysis of impacts of the inclusive education at elementary schools in the Czech Republic in 2017

Thesis title: Analýza dopadu inkluzivního vzdělávání na základních školách v České republice v roce 2017
Author: Jirušková, Natálie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Barák, Vladimír
Opponents: Krebs, Vojtěch
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá koncepcí inkluzivního vzdělávání na základních školách v České republice a snaží se analyzovat sociální i ekonomické dopady tohoto systému od platnosti novely školského zákona z roku 2016. V teoretické části jsou vymezeny pojmy a definován rozdíl mezi inkluzí a integrací. Zároveň je celá práce zakotvena legislativně. Největší část je věnována diskusi v masmédiích. Praktická část ve svém prvním oddíle analyzuje dotazníkové šetření, které nabízí pohled na praktické dopady inkluzivního vzdělávání. Ve druhém oddíle je pomocí komparativní analýzy mezi Českou republikou a skandinávskými zeměmi poukázáno na silné podfinancování českého školského systému. V závěru autor přichází se zjištěním, že inkluze je krokem správným, ale v České republice špatně nastaveným.
Keywords: integrace; primární vzdělávání; Skandinávie; asistent pedagoga; inkluze; společné vzdělávání
Thesis title: The analysis of impacts of the inclusive education at elementary schools in the Czech Republic in 2017
Author: Jirušková, Natálie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Barák, Vladimír
Opponents: Krebs, Vojtěch
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the concept of inclusive education at elementary schools in the Czech Republic and tries to analyse social and economic impacts of this system since the Supplement Education Act of 2016 came into force. The theoretical part defines terms and differences between inclusion and integration and the thesis is embedded in current legislation. The main part is devoted to the discussion in mass media. In the first section of the practical part, there is an analyse questionnaire survey which offers a look at the practical impacts of the inclusive education. In the second section, there is a comparative analysis between the Czech Republic and the Scandinavian countries which shows a strong underfinancing of the Czech education system. In conclusion, the author comes up with a finding that the inclusion is the right step, but it's wrongly set in the Czech Republic.
Keywords: inclusion; inclusive education; integration; elementary education; Scandinavia; teacher assistant

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 3. 2018
Date of submission: 8. 5. 2018
Date of defense: 6. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65252/podrobnosti

Files for download

    Last update: