Comparison of Czech mass media influence on the first and the second direct presidential election

Thesis title: Komparace vlivu českých médií mezi první a druhou přímou volbou prezidenta ČR
Author: Dvořák, Adam
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Ševčík, Miroslav
Opponents: Žantovský, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce analyzuje vliv médií na obě dosavadní přímé volby prezidenta České republiky v letech 2013 a 2018 s hlavním cílem komparace tohoto vlivu mezi oběma volbami. Přidanou hodnotou práce je komplexnost celé analýzy - probíhá totiž na úrovni televizního vysílání, rozhlasového vysílání, denního tisku a zpravodajských webů a to za pomoci kvantitativní i kvalitativní analýzy mediálního obsahu. Jedním ze závěrů práce je potvrzení nepřímého vlivu médií obecně a vyvrácení přímého vlivu v případě tisku a zpravodajských webů. Přímý vliv televizního a rozhlasového vysílání se nepodařilo spolehlivě zhodnotit. Konečným závěrem práce je zjištění poklesu zájmu tisku a zpravodajských webů o volbu prezidenta v roce 2018 a naopak mírný růst v případě televizního a rozhlasového vysílání.
Keywords: vliv médií; prezidentská volba 2013; prezidentská volba 2018; televizní vysílání; rozhlasové vysílání; denní tisk; zpravodajské weby
Thesis title: Comparison of Czech mass media influence on the first and the second direct presidential election
Author: Dvořák, Adam
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Ševčík, Miroslav
Opponents: Žantovský, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis analyzes the influence of mass media on both direct presidential elections in the Czech Republic in 2013 and 2018, the main target is to compare this influence between both elections. Added value of the thesis is its complexity of the analysis – the analysis is performed on TV broadcasting, radio broadcasting, press and news sites using both quantitative and qualitative analysis. The first conclusion is that media had indirect impact on the elections. The direct impact of press and news sites was refused and the direct impact of TV broadcasting and radio broadcasting was not sufficiently evaluated. The overall conlusion is that media coverage of the second presidential election in 2018 was lower in case of press and news sites, but higher in TV and radio broadcasting.
Keywords: radio broadcasting; press; news sites; mass media influence; presidential election 2013; presidential election 2018; TV broadcasting

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 11. 2017
Date of submission: 8. 5. 2018
Date of defense: 8. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63929/podrobnosti

Files for download

    Last update: