Sugar-free community in the Czech Republic and its consumer behaviour

Thesis title: Suger-free komunita v České republice a její spotřební praktiky
Author: Holoubková, Marcela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Pašmik, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je zjistit skutečné podněty zapříčiňující vznik reflexivních pochybností či souhlas s nimi, které pak vedou ke změně spotřebního chování a připojení ke komunitě Cukrfree, ke které mají spotřebitelé větší důvěru než k dominantnímu systému. Komunita je tvořena členy, kteří se rozhodli ze svého jídelníčku vyřadit rafinovaný cukr, z velké části omezit fruktózu i glukózu. Tyto reflexivních pochybnosti se týkající ortodoxních zdravotních či národních doporučení a zásad běžného stravování. V teoretické části práce se zaměřuji na charakteristiku dané komunity, dominantní ideologii, proti-ideologii a reflexivní pochybnosti. Výzkum je uskutečněn pomocí triangulace kvalitativních metod, a to zúčastněném pozorování, studia dokumentů a polostrukturovaných rozhovorů. Výsledkem práce je zjištění nedůvěry vexpertní systémy, touha po zdravém těle a zajištění jeho prevence prostřednictvím stravy.
Keywords: komunita; spotřební praktiky; sugar-free
Thesis title: Sugar-free community in the Czech Republic and its consumer behaviour
Author: Holoubková, Marcela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Pašmik, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to find out the real incentives that cause reflective doubts or their approval, which then lead to a change in consumer behavior and connection to the Cukrfree community, which consumers have more confidence than the dominant system. The community is made up of members who have chosen to exclude refined sugar from their diet, largely reducing fructose and glucose. These reflexive doubts relate to orthodox health or national recommendations and the principles of eating. In the theoretical part, the thesis focuses on the characteristics of the community, the dominant ideology, the anti-ideology and the reflexive doubts. The research is carried out by triangulation of qualitative methods, including participate observation, document studies and semi-structured interviews. The result of the research is the discovery of distrust in expert systems, the desire for a healthy body and its prevention through diet.
Keywords: sugar-free; community; consumer behaviour

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 11. 2017
Date of submission: 9. 5. 2018
Date of defense: 19. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64020/podrobnosti

Files for download

    Last update: