The system development and the financing of preschool and primary education in the Czech Republic in the period of time 2000 - 2017

Thesis title: Vývoj systému a financování předškolního a primárního vzdělávání v České republice v letech 2000 - 2017
Author: Trnková, Barbora
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Lukášová, Tereza
Opponents: Maule, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je popsat a analyzovat vývoj systému a financování předškolního a primárního vzdělávání v České republice z makroekonomického hlediska v letech 2000 – 2017. Teoretická část je zaměřena na popis základních pojmů z oblasti vzdělávání, vzdělávacího systému ČR s důrazem na předškolní a primární vzdělávání, způsob jejich financování a moderní trendy v těchto oblastech školství. V praktické části se nejprve podává přehled a analýza vývoje veřejných výdajů ČR na vzdělávání, dále se pozornost věnuje normativnímu financování v obou oblastech samostatně, přičemž jsou následně komparovány. Práce si rovněž všímá mzdových nákladů, objasňuje vliv demografického vývoje na obě zkoumané oblasti a porovnává postavení ČR v zemích OECD.
Keywords: vzdělávání; veřejné výdaje; normativní financování; Strategie vzdělávací politiky 2020; vzdělávací systém; předškolní a primární vzdělávání
Thesis title: The system development and the financing of preschool and primary education in the Czech Republic in the period of time 2000 - 2017
Author: Trnková, Barbora
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Lukášová, Tereza
Opponents: Maule, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the bachelor thesis is describing and analysing of preschool and primary educational system in the Czech Republic and its funding with respect to macroeconomics in the period of time 2000 – 2017. The teoretical part of the thesis descibes basic overview of education and its system in the Czech Republic in particular to preschool and primary education, the means of its funding and incoming trends in this areas of the Czech educational system. The practical part of the thesis provides the general knowledge for public expenditure of the educational system in the Czech Republic and analyses them. This part also focuses on normative funding in preschool and primary education, labour costs, effects of demographical development on this educational system and its funding and comparases the rank of the Czech Republic in OECD.
Keywords: education; educational system ; public expenditure; preschool and primary education; normative funding; Strategy of political education 2020

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 2. 2018
Date of submission: 10. 5. 2018
Date of defense: 26. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65207/podrobnosti

Files for download

    Last update: