Mystery shopping from the perspective of the mystery shoppers

Thesis title: Mystery shoping z pohledu fiktivních zákazníků
Author: Barborová, Lucie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kašparová, Eva
Opponents: Macháčková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá problematikou mystery shoppingu z pohledu fiktivních zákazníků. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení pojmu mystery shopping a jeho zařazení mezi výzkumné metody. Dále popisuje historii a etické rozměry mystery shoppingu, vysvětluje podmínky práce fiktivního zákazníka a rozebírá jednotlivé fáze mystery shoppingového projektu. Praktická část se snaží analyzovat data získaná pomocí semistrukturovaných rozhovorů s fiktivními zákazníky. Pokouší se zjistit důvody, které je vedou k zapojení do projektů a činnosti, které vykonávají v jednotlivých fázích projektu. Také zjišťuje jejich názor na etickou stránku mystery shoppingu. Z poznatků získaných v průběhu rozhovorů jsou v závěru práce vytvořeny opatření pro firmy, která by mohla vést ke zlepšení vnímání metody mystery shopping mezi širokou veřejností.
Keywords: fiktivní zákazník; mystery shopping; marketingový výzkum
Thesis title: Mystery shopping from the perspective of the mystery shoppers
Author: Barborová, Lucie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kašparová, Eva
Opponents: Macháčková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Bachelor’s thesis discusses the subject of the mystery shopping from the view of the mystery shoppers themselves. In the first part, the theoretical basis for the topic of the mystery shopping is laid down, fundamental terms are explained and process as a whole is in the research methods classified. Furthermore the work clears up the history and ethical extend of the mystery shopping, what are the conditions of the mystery shopper’s work and breaks down individual phases of the mystery shopping process. Practical part analyses gathered data from semi constructed interviews with mystery shoppers, questioning why they join the mystery shopping projects, finding out which exact activities do they perform in particular phases and their own opinion on the ethical side of the mystery shopping. After interview summarization, the proposals for betterment are interpreted, which should help businesses to improve public opinion on mystery shopping.
Keywords: mystery shopping; market research; mystery shopper

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 2. 2018
Date of submission: 10. 5. 2018
Date of defense: 31. 5. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64641/podrobnosti

Files for download

    Last update: