Booktubering as a Marketing Communication Tool in the Book Industry

Thesis title: Booktubering jako součást marketingu na knižním trhu
Author: Kroupová, Alžběta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kouba, Vojtěch
Opponents: Hucková, Barbara
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem booktube, natáčení videí o literatuře na sociální síti YouTube. Zaměřuje se především na využití tohoto nového jevu jakožto nástroje marketingové komunikace v rámci knižního průmyslu. Práce popisuje průběh spolupráce booktubera a nakladatelství a ukazuje, proč jsou některá nakladatelství spolupráci otevřená a jiná ji rezolutně zamítají. Předkládá výhody tohoto nástroje, především nízkou nákladovost, a také nevýhody: velikost booktube komunity a počet sledujících, na který má booktuber vliv. Díky rozsáhlému výzkumnému šetření pomocí strukturovaných dotazníků a rozhovorů je možné předložit celistvý pohled na jev z mnoha odlišných úhlů. Na základě výpovědí booktuberů objasňuje význam této aktivity a důvod, proč jí mladí lidé věnují svůj volný čas. Práce načrtává důsledky daného fenoménu a jeho možné fungování do budoucna.
Keywords: booktube; booktubering; YouTube; recenze; knihy
Thesis title: Booktubering as a Marketing Communication Tool in the Book Industry
Author: Kroupová, Alžběta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kouba, Vojtěch
Opponents: Hucková, Barbara
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis applies the phenomenon of booktube, which means recording videos on the social network of YouTube. It focuses on use of this new trend as a marketing communication tool in the field of book industry. The work describes the cooperation of a booktuber and a publishing house. It also shows why some publishing houses are open to this activity and some of them reject it. The advantages of this tool, such as low costs, are presented, as well as the disadvantages: the size of the booktube community and amount of fans who can be influenced by the booktuber. Thanks to a large research via structured questionnaires and interviews, a compact overview of this phenomenon can be served from various points of view. Based on statements of booktubers, the meaning of this activity is explained and also the reason why young people spend their free time being active in this subculture. This work presents existing consequences of this trend and its possible functioning in the future.
Keywords: booktube; review; YouTube; books; booktubering

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 1. 2018
Date of submission: 11. 5. 2018
Date of defense: 30. 5. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64889/podrobnosti

Files for download

    Last update: