Does pocket money affect children's well-being?

Thesis title: Ovlivňuje kapesné spokojenost dítěte?
Author: Sýkorová, Eva
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Špeciánová, Jitka
Opponents: Čermáková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá konceptem životní spokojenosti a jejích determinantů, konkrétně vztahem důchodu a spokojenosti u žáků 6. až 9. tříd druhého stupně základní školy v Plzni. Důchod zde představuje kapesné, jež žáci měsíčně dostávají. Díky vlastnímu dotazníkovému šetření mezi dětmi ve výše zmíněných třídách na základních školách a gymnáziu v Plzni pracuje s daty od 449 žáků a sleduje závislost jejich spokojenosti na výši jejich kapesného. Tu práce nepotvrzuje. Závislost se podařila potvrdit u aktuální nálady, spokojenosti s volným časem a spokojenosti mezi spolužáky, dále pak u ročníku, ve kterém žáci studují. Nebylo nalezeno mnoho zásadních rozdílů v porovnání mezi dívkami a chlapci. V porovnání se žáky ze základních škol, žáky z víceletého gymnázia při hodnocení spokojenosti více ovlivňuje aktuální nálada.
Keywords: spokojenost; ekonomie štěstí; štěstí; důchod; děti; kapesné
Thesis title: Does pocket money affect children's well-being?
Author: Sýkorová, Eva
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Špeciánová, Jitka
Opponents: Čermáková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis examines the concept of well-being and its determinants, especially the relationship between income and life satisfaction of schoolchildren from 6th to 9th grade. In this case, income is the monthly pocket money children get from their parents. The data used in this thesis were obtained from 449 elementary school children and grammar school children in Pilsen from the using a customized questioner. The thesis inspects the dependency of the income on respondents’ well-being. It shows that there is none. However, there is a correlation between well-being and current mood, satisfaction with free time and satisfaction among schoolmates, followed by the grade students are in. There were no significant differences in the comparison between girls and boys. When comparing elementary school children and grammar school children, grammar school children are more affected by their current mood.
Keywords: happiness economics; life satisfaction; income; children; happiness; well-being; pocket money

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 2. 2018
Date of submission: 11. 5. 2018
Date of defense: 13. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64027/podrobnosti

Files for download

    Last update: