Analysis of customer experience in coffee shops operated by specialty coffee roasters in Prague

Thesis title: Analýza zákaznické zkušenosti v kavárnách pražíren výběrové kávy v Praze
Author: Skalická, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Šimek, David
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se věnuje aktuálnímu tématu mapování a hodnocení zákaznické zkušenosti (dále CX) v rostoucím segmentu kaváren třetí vlny v Praze. Jejím cílem je zhodnotit a porovnat CX v 5 vybraných kavárnách pražíren výběrové kávy v Praze a navrhnout doporučení pro její zlepšení. Za pomocí metod skupinových rozhovorů se zákazníky kaváren, hloubkových rozhovorů se zákazníky analyzovaných kaváren a mystery shoppingu ve vybraných kavárnách, je zmapována zákaznická cesta návštěvou kavárny a dále jsou nalezeny zákaznické styčné body (atmosféra, nabídka, navigace, káva, obsluha, cena, toaleta a platba) a momenty pravdy, jež se nachází zejména na styčných bodech káva a obsluha. Nejlepšího hodnocení dosáhla kavárna La Bohéme Café, následovaná kavárnami Můj šálek kávy, Kavárnou Pražírna, Original Coffee a v závěru kavárnou EMA Espresso bar. Jedním z přínosů práce je aplikace modifikované metodiky analýzy CX, která může být dále použita jako vzor pro analýzu CX v obdobných odvětvích, včetně kvantifikovatelného hodnocení výkonnosti styčných bodů a jejich atributů.
Keywords: Výběrová káva; Zákaznická zkušenost; Kavárny v Praze; Zákaznický styčný bod; Moment pravdy; Káva Třetí vlny
Thesis title: Analysis of customer experience in coffee shops operated by specialty coffee roasters in Prague
Author: Skalická, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Šimek, David
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis concerns mapping and evaluation of customer experience (CX), a topic of growing importance in modern marketing. Its objective is to evaluate and compare CX in 5 chosen Third wave coffee shops, operated by specialty coffee roasters in Prague and present valid recommendations for its improvement. The thesis maps customer coffee shop visit journey and identifies customer touch-points (atmosphere, offer, navigation, coffee, baristas, price, toilet and payment) and moments of truth (appearing mainly on coffee and baristas touch-points) by using the following methods: focus groups with coffee shop customers, in-depth interviews with customers of analyzed coffee shops and mystery shopping in analyzed coffee shops. The best CX was experienced in La Bohéme Café, followed by Můj šálek kávy, Kavárna Pražírna, Original Coffee and EMA Espresso bar. The thesis proposes a modified approach for analysis and evaluation of CX, including step-by-step methodic for quantifiable measurement of touch-point performance, which can be further used as an example for CX analysis in similar industries.
Keywords: Specialty coffee; customer touch-point; moment of truth; Third wave coffee; customer experience; coffee shops in Prague

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 10. 2017
Date of submission: 11. 5. 2018
Date of defense: 12. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63767/podrobnosti

Files for download

    Last update: