Exploring the effect of extraversion on success in network marketing using the MBTI typology

Thesis title: Zkoumání vlivu extraverze na úspěch v síťovém marketingu využitím typologie osobnosti dle MBTI
Author: Černý, David
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kašparová, Eva
Opponents: Herlík, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá vlivem lidské osobnosti na úspěch distributorů v síťovém marketingu. Konkrétně prokazuje pozitivní vliv extraverze na aktivitu a potažmo úspěch v Amway byznyse. Teoretická část zahrnuje popis přímého prodeje a jeho využití systému síťového marketingu. Dále zmiňuje základy lidské osobnosti a jejího členění dle MBTI. Nakonec představuje několik výzkumů zabývajících se vlivem extraverze na různé oblasti života. Praktická část popisuje zkoumanou společnost Amway a principy, na kterých funguje. Především však představuje výzkum provedený na 20 distributorech společnosti Amway. Účastníci byli otestováni a výsledek (tedy jejich temperament dle MBTI) byl uveden do souvislosti s jejich aktivitou. Pro lepší interpretaci výsledků byly s některými distributory provedeny doplňující rozhovory. Pomocí těchto postupů byl temperament opravdu vyhodnocen jako faktor ovlivňující aktivitu distributorů.
Keywords: osobnost; temperament; extraverze; introverze; MBTI; přímý prodej ; síťový marketing
Thesis title: Exploring the effect of extraversion on success in network marketing using the MBTI typology
Author: Černý, David
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kašparová, Eva
Opponents: Herlík, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focus on the influence of human personality on the success of distributors in network marketing. Specifically, it demonstrates the positive effect of extravert on activity and consequently on the success in Amway business. The theoretical part introduces the direct selling industry and the system of network marketing, the fundamentals of human personality and its classification according to MBTI, and several studies addressing the influence of extraversion on different areas of life. The practical part describes Amway and the principles which it works on. Primarily it contains research which is carried out on 20 Amway distributors. The participants were tested and the results (their temperament according to MBTI) were compared with their activity in the business. For a better interpretation of the results additional distributors were interviewed. Using these techniques, temperament has indeed been evaluated as a factor affecting distributors' activity.
Keywords: temperament; extraversion; introversion; MBTI; direct selling; network marketing; personality

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 12. 2017
Date of submission: 13. 5. 2018
Date of defense: 11. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64244/podrobnosti

Files for download

    Last update: