Analysis of job portals on the Czech market

Thesis title: Analýza pracovních portálů na českém trhu
Author: Rozman, Vasyl
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Vondráčková, Ivana
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce bylo zhodnotit současnou situaci na trhu pracovních portálů, identifikovat a porovnat stěžejní konkurenční platformy včetně analýzy spokojenosti firem a zhodnocení účinnosti online marketingových nástrojů v daném oboru. Cíle byly naplněny pomocí situační analýzy, srovnání vybraných portálů a výzkumu spokojenosti firem. V situační analýze bylo na poli pracovní inzerce identifikováno a následně kategorizováno 174 subjektů. Zdroje návštěvnosti všeobecných pracovních platforem jsou ve třech ze čtyř případů z vyhledávačů a přímých návštěv. Lídři na trhu, na rozdíl od významných hráčů, mají nastavenou téměř 4x vyšší cenu za zveřejnění inzerátu. Dále bylo dotazníkovým šetřením zjištěno, že téměř dvě třetiny ze 130 dotazovaných firem využívají pracovní portály ve svém náborovém procesu. Závěrem práce je nabídnut přehled doporučení pro uchazeče, firmy a především pro pracovní portály.
Keywords: náborové platformy; trh pracovních platforem; nabídky práce; analýza pracovních portálů
Thesis title: Analysis of job portals on the Czech market
Author: Rozman, Vasyl
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Vondráčková, Ivana
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis was to evaluate the current situation in the job portal market, to identify and compare key competitive platforms including analysis of companies’ satisfaction and evaluation of the effectiveness of online marketing tools in the given field. The objectives were fulfilled through situational analysis, comparison of selected portals and research of companies' satisfaction. In the situational analysis, 174 subjects in the field of job classifieds were identified and subsequently categorized. Traffic sources for general job boards are found in three out of four cases from search and direct visits. Leaders in the market, compared to major players, have a four-fold higher price for advertising. A questionnaire survey found that nearly two-thirds of the 130 surveyed companies are using job portals in their recruitment process. The desideratum of the thesis is to present an overview of recommendations for jobseekers, companies and especially for job portals.
Keywords: recruitment platforms; job ads; job board analysis; job portal market

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 10. 2017
Date of submission: 13. 5. 2018
Date of defense: 30. 5. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63323/podrobnosti

Files for download

    Last update: