Porter’s generic strategies in the context of online marketplaces used in the Czech Republic

Thesis title: Porterovy generické strategie v kontextu online tržišť používaných v ČR
Author: Krištof, Albert
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Špička, Jindřich
Opponents: Kubíčková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je určit konkurenční pozici vybraného zástupce užívaného v České republice a vyhodnotit jeho finanční výkon v závislosti na identifikované strategii. Pro pochopení myšlenkového směru konkurenční pozice, jehož nejznámějším zástupcem je Michael Porter, jsou v teoretické části představeny hlavní Porterovy myšlenky a jeho dílo zhodnoceno prostřednictvím kritiků Michaela Portera. V praktické části je nejprve uveden koncept online tržiště a jeho hlavní charakteristiky a následně určena konkurenční pozice vybraného tržiště pomocí Porterova modelu pěti sil, Porterova hodnotového řetězce, business modelového plátna definovaného Osterwalderem & Pigneurem a analýzy hodnotových propozic konkurence. Na závěr práce je vybranému podniku vydáno doporučení vyplývající z nalezených skutečností.
Keywords: business model canvas; online tržiště; Porterův hodnotový řetězec; konkurenční výhoda; Porterovy generické strategie
Thesis title: Porter’s generic strategies in the context of online marketplaces used in the Czech Republic
Author: Krištof, Albert
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Špička, Jindřich
Opponents: Kubíčková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor‘s thesis is to introduce the online marketplace concept to the reader and identify a competitive position of one of the marketplaces used in the Czech Republic and evaluate the financial performance of this marketplace with regards to its identified strategy. Michael Porter’s theory is introduced first in order to define what competitive positioning is and succeedingly his theory is evaluated vis-à-vis three authors that oppose Porter. The practical part of this bachelor‘s thesis is focused on online marketplaces. The concept of online marketplace and its characteristics are introduced first and then a generic strategy of one marketplace is identified and its financial performance is evaluated in the context of its strategy. Porter’s five forces Framework, Porter’s value chain and business model canvas defined by Osterwalder & Pigneur, along with analyses of value propositions of competitors are used in the analysis. At the end of the work, a strategic recommendation is given to the selected firm based on the findings of the analysis.
Keywords: online marketplace; Competitive advantage; business model canvas; Porter’s generic strategies; Porter’s value chain,

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 10. 2017
Date of submission: 14. 5. 2018
Date of defense: 8. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63456/podrobnosti

Files for download

    Last update: