Measurement of effectiveness of Public Relations with focus on media relations and subsequent application to specific PR campaign

Thesis title: Měření efektivity Public relations se zaměřením na media relations a následná aplikace na konkrétní PR kampaň
Author: Wiesnerová, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá tématem měření a vyhodnocování činností realizovaných v rámci public relations. Hlavním cílem práce je zhodnocení efektivity PR aktivit u kampaně Sektival 2017, a to na základě výsledků analýzy prostřednictvím metody AVE a ekonometrického modelu. K naplnění dílčích cílů je nezbytné nalezení odpovědí na stanovené výzkumné otázky. Liší se svými charakteristikami uživatelé šumivých vín mezi sebou? Případně jak tomu je ve vztahu k míře užívání a ke značce produktu? Jaký postoj mají jedinci ke konzumaci sektů v restauracích? Existují pro ně nějaké překážky k jeho pití mimo prostředí domova? Je rozdíl mezi efektivitou tradičních kanálů využívaných v PR ve srovnání s moderními? Pro odhalení charakteristik uživatelů šumivých vín práce využívá kvantitativního výzkumu sekundárních dat z MML-TGI od společnosti MEDIAN, s.r.o. a dále přistupuje ke stanovení konkrétních kritérií pro výběr účastníků skupinové diskuze. Poznatky získané z focus group slouží nejen pro návrh konceptu nové akce navazující na vybranou kampaň, ale hlavně pro pochopení problematiky z pohledu spotřebitele. Důležitým závěrem jsou odhalené bariéry v případě objednání si sklenky sektu v restauracích. Z výsledků výzkumu vyplývá, že se obávají především z nedodržení maximální délky skladování otevřené lahve, potažmo nadsazené ceny a nevyhovujícího objemu. Hlavním výstupem aplikační části jsou doporučení k budoucím ročníkům kampaně Sektival, která se opírají převážně o výsledky ekonometrického modelu.
Keywords: Public relations; skupinová diskuze; MML-TGI; měření PR aktivit; komunikace; ekonometrie
Thesis title: Measurement of effectiveness of Public Relations with focus on media relations and subsequent application to specific PR campaign
Author: Wiesnerová, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This master thesis is focused on measurement and evaluation of specific PR activities. Its main goal is to evaluate the effectiveness of PR activities related to Sektival 2017 campaign, based primarily on results of the AVE method and econometric model analysis. It is necessary to find answers to specified research questions to meet the partial objectives. Are there any significant differences between sparkling wine consumers? Is there diversity between these consumers in terms of consumption and product brand preferences? What is the consumer’s attitude towards drinking sparkling wine in restaurants? Are there any reasons for not drinking the product outside of home? Is there a difference in effectiveness between traditional and modern channels used in PR? This thesis uses qualitative research of secondary data from MML-TGI research by MEDIAN, s.r.o. to define specific criteria for selecting focus group participants. The findings from the focus groups are then used for an alternative event proposition as well as for deeper understanding of customer’s insight. Another important topic is revealing possible barriers of ordering a glass of sparkling wine in restaurant environment. Research suggests, that the consumers are primarily concerned about being served expired or overpriced wine. Inconvenient volume is also an issue. The main outcome of the application part is a list of recommendations for future years of Sektival campaign based on results of the econometric model.
Keywords: communication; Public relations; econometrics; measurement of PR activities; MML-TGI; focus group

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 10. 2017
Date of submission: 15. 5. 2018
Date of defense: 6. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64491/podrobnosti

Files for download

    Last update: