Strategic marketing analysis of online news industry

Thesis title: Strategická marketingová analýza odvětví zpravodajských serverů
Author: Hallerová, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Salát, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce přináší poznatky aktuálních odborných studií zahraničních autorů na téma používaných business modelů zpravodajských serverů a ochoty platit za obsah. Poskytuje také srovnání těchto business modelů napříč vybranými trhy a příklady jejich užití u předních zahraničních serverů. Analytická část práce přináší výsledky vlastních dvou výzkumů. Kvalitativní expertní výzkum mezi šéfredaktory a manažery vybraných českých zpravodajských serverů pomohl nastínit současnou situaci a budoucí vývoj na českém zpravodajském trhu online. Kvantitativní dotazníkové šetření mezi čtenáři řeší otázku současné konzumace online zpráv a ochoty platit za digitální obsah. Syntézou těchto výsledků mohou manažeři vydavatelských domů odhadnout budoucí směr odvětví a připravenost čtenářů na placené modely.
Keywords: Business model; Ochota platit za obsah; Zpravodajský server
Thesis title: Strategic marketing analysis of online news industry
Author: Hallerová, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Machek, Martin
Opponents: Salát, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
This master's thesis brings knowledge of current expert studies by foreign authors on the topic of business models used by news websites and willingness to pay for content. It also provides a comparison of these business models across selected markets and examples of their use by leading foreign news websites. The analytical part of the thesis presents the results of two author's researches. Qualitative expert research among editors-in-chief and managers of selected Czech news websites has helped outline the current situation and future developments of the Czech online news market. A quantitative questionnaire survey between readers addresses the issue of current online news consumption and willingness to pay for digital content. By synthesis of these results, publishing house managers can predict industry's future direction and reader readiness for paid models.
Keywords: News sites; Business model; Willingness to pay for content

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 7. 2017
Date of submission: 15. 5. 2018
Date of defense: 12. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62595/podrobnosti

Files for download

    Last update: