Hedonism and Emotions in Marketing of Cosmetic Companies

Thesis title: Hédonismus a emoce v marketingu mezinárodních kosmetických firem
Author: Binková, Zuzana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kašparová, Eva
Opponents: Stibor, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce si klade za cíl čtenáře seznámit s rolí emocí a hédonismu v marketingu kosmetických firem. Vzhledem k šíři portfolia kosmetických produktů pro účely diplomové práce byly vybrány pouze oblasti dekorativní kosmetiky a barev na vlasy. Hlavním cílem je potvrzení či odmítnutí hypotézy H1 - dekorativní kosmetika je spíše hédonistické povahy a úzce souvisí s emocemi spotřebitelek, zatímco barvy na vlasy jsou spíše utilitaristického charakteru. První část práce teoreticky vymezuje samotné pojmy hédonismus, emoce, impulzivní nakupování atd. Druhá část práce zkoumá současný marketing mezinárodních kosmetických firem, a to analýzou reklamních sdělení, designového provedení místa prodeje a v neposlední řadě analýzou obalů produktů. Taktéž je v praktické části kladen důraz na vnímání kosmetiky ze strany uživatelek, zejména jejich emoce spjaté s používáním kosmetiky.
Keywords: reklama; efekt ospravedlnění; Marketing; hédonismus; emoce; impulzivní nakupování; mezinárodní kosmetické firmy; emoční marketing; podprahová reklama; rozhodovací kupní proces
Thesis title: Hedonism and Emotions in Marketing of Cosmetic Companies
Author: Binková, Zuzana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kašparová, Eva
Opponents: Stibor, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This master thesis aims to acquaint the reader with the role of emotions and hedonism in the marketing of cosmetic companies. Due to the width of portfolio of cosmetic products, just areas of decorative cosmetics and hair colorants were selected. The main goal of the master thesis was to confirm or reject the H1 hypothesis – decorative cosmetic is rather hedonistic in nature and is closely related to consumer emotions, while hair colorants are rather utilitarian in nature. The first part of thesis theoretically defines the terms hedonism, emotions, impulsive shopping behavior etc. The second part explores the current marketing practices of international cosmetics companies. There is an analysis of advertising, analysis of sales of point design and last but not least analysis of product packaging. A great emphasis is also placed on the perception of cosmetics by users, especially on their emotions associated with the use of cosmetics.
Keywords: justification effect; Marketing; hedonism; emotions; advertising; impulsive buying; international cosmetic companies; emotional marketing

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 6. 2017
Date of submission: 15. 5. 2018
Date of defense: 31. 5. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/62468/podrobnosti

Files for download

    Last update: