Transmission of a used management model into a company’s public presentation

Thesis title: Projev manažerského modelu ve veřejné prezentaci firmy
Author: Buchbauer, Petr
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Háša, Stanislav
Opponents: Kustein, Viktor
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se věnuje studii užívaných management modelů ve firmách a propagaci těchto modelů do jejich veřejné prezentace. Cílem práce je na základě kombinace tří výzkumných metod při použití kvalitativního i kvantitativního výzkumu zjistit, zda je možné pouze skrze sběr veřejně přístupných textů a informací o firmách odvodit užívaný management model v dané firmě. Teoretická část práce obsahuje vymezení základních pojmů v oblasti managementu, důvody pro inovace v užívaných management modelech firem stejně jako definici tradičních a alternativních metod v řízení, a pokládá základy lexikografické teorie. V rámci praktické části je zkoumán předobraz modelu řízení firmy skrze pohled vedoucích pracovníků, díky využití polostrukturovaných rozhovorů, a také prakticky užívaný model, pomocí dotazníkového šetření mezi zaměstnanci daných firem. Tyto dva výzkumy jsou následně doplněny frekvenční analýzou výskytů předem definovaných lemmat, na jejichž základě je odhadnut užívaný management model. Práce ve svém závěru diskutuje, zda a jakým způsobem je možné derivovat management model společnosti pouze na základě její veřejné prezentace.
Keywords: Management 2.0; management model; inovace v managementu; sebeprezentace firmy
Thesis title: Transmission of a used management model into a company’s public presentation
Author: Buchbauer, Petr
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Háša, Stanislav
Opponents: Kustein, Viktor
Thesis language: Česky
Abstract:
This master‘s thesis focuses on studying currently used management models within companies and their transmission into their respective public presentation. The goal of this thesis is to utilize three different research methods and using these, applying both quantitative and qualitative approaches, examine, whether it is possible to derive the effective management model of an investigated company. The theoretical introduction encompasses definitions of basic management concepts, reasons for management innovations, explanation of traditional and alternative managerial methods, and lays the ground for basic lexicographic theory. The following analytical part examines both the assumed model from the perspective of executives employing semi-structured interviews, and the realistically perceived model by their employees, obtained from carried out surveys. These two analyses are then augmented by a frequency analysis of predefined lemmata within companies’ public presentation, based on which a management model was determined for each of them. The thesis discusses in its conclusion the possibility of employing such method for further analyses of companies’ effective management model derivation based purely on publicly accessible presentation.
Keywords: Management 2.0; management model; management innovation; company presentation

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 2. 2017
Date of submission: 15. 5. 2018
Date of defense: 6. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61525/podrobnosti

Files for download

    Last update: