Attitudes of IT Students to Developing Their Career Competencies During University Studies

Thesis title: Postoje studentů IT k rozvoji svých kariérních kompetencí během studia VŠ
Author: Kunášková, Michala
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Jarošová, Eva
Opponents: Motlová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou řízení vlastní kariéry a rozvoje kariérních kompetencí u vysokoškolských studentů informačních technologií. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy související s kariérou a kariérovým poradenstvím, představeny nejznámější kompetenční rámce a shrnuty klíčové dovednosti pro řízení kariéry, jež jsou následně v rámci výzkumu ověřovány. Dále je definováno období vynořující se dospělos-ti, ve kterém se cílová skupina nachází a popsány rysy, hodnoty a životní styl generace Y, do které věkově spadá. Praktická část pak vychází z kvalitativního šetření, konkrétně z provedených rozhovorů s vybranými studenty informačních technologií. Z následné ana-lýzy vyplývá, jak tito mladí lidé rozvíjí své kariérní kompetence, jak jsou pro ně důležité a jak o nich přemýšlí. Cíl práce spočívá v poskytnutí pohledu na kariérní život úzce speci-fikované skupiny mladých lidí, jenž by mohl být užitečný jak pro firmy, které se snaží studenty informačních technologií zaujmout svými pracovními nabídkami, tak pro karié-rové poradce, které jim chtějí v dané oblasti pomoci.
Keywords: kariérní kompetence; kariérové poradenství; období vynořující se dospělosti; generace Y
Thesis title: Attitudes of IT Students to Developing Their Career Competencies During University Studies
Author: Kunášková, Michala
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Jarošová, Eva
Opponents: Motlová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with issues of career management and development of career competencies of university students of information technology. In the theoretical part the basic concepts related to career and career counselling are explained, the most well-known competence frameworks are introduced and key career management skills, which are subsequently verified in the research, are summarized. Next, the period of emerging adulthood is defined, in which the target group is found, and the features, values and lifestyle of the generation Y are described. The practical part is based on a qualitative survey, specifically on interviews with selected students of information technology. The following analysis shows how these young people develop their career competencies, how important they are for them and how they think about them. The aim of the thesis is to provide a view of the career life of a closely defined group of young people. It could be useful both for companies that try to attract IT students with their job offers as well as for career counselors who want to help them in this field.
Keywords: career competencies; career counselling; emerging adulthood; generation Y

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 11. 2017
Date of submission: 16. 5. 2018
Date of defense: 11. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63941/podrobnosti

Files for download

    Last update: