Users‘ privacy in the context of modern approaches to online advertising

Thesis title: Ochrana soukromí uživatelů v kontextu moderních přístupů k internetové reklamě
Author: Prudká, Michaela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Janecký, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá problematikou ochrany soukromí uživatelů v digitálním prostředí a klade si za cíl zhodnotit, do jaké míry má na soukromí uživatelů vliv moderní internetová reklama. Výsledky kvalitativní metody expertních rozhovorů a kvantitativního uživatelského výzkumu hovoří o silném vnímání tématu digitální bezpečnosti mezi uživateli, avšak ne v užší souvislosti s online reklamou. Více než sběr dat prostřednictvím internetové reklamy uživatele znepokojují invazivní reklamní formáty. Výstupy práce mimo jiné upozorňují na nízkou míru využívání nástrojů pro blokování digitálních stop a nedostatečnou digitální gramotnost uživatelů. Přínosem práce je pohled na vývoj aktuálních nástrojů online marketingové komunikace s důrazem na technologický vývoj ve zpracování dat a komparace pohledů stěžejních stran, tedy samotných uživatelů, zadavatelů reklamy a autorit na straně legislativy a samoregulace. V neposlední řadě práce předkládá predikci budoucího vývoje v této oblasti.
Keywords: ochrana soukromí; sběr dat; osobní údaje; internetová reklama; online reklamní nástroje; regulace; bezpečnostní opatření; digitální stopa
Thesis title: Users‘ privacy in the context of modern approaches to online advertising
Author: Prudká, Michaela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Janecký, Milan
Thesis language: Česky
Abstract:
The Master’s Thesis deals with the issue of the users privacy protection in the digital environment. Its aim is evaluate the extent to which modern internet advertising influences the privacy of users. The results of the qualitative method in the form of expert interviews and quantitative user research suggest a strong perception of the topic among users, but not in close connection with online advertising. More than collecting data become digital users worried about invasive ad formats. Outputs lead to the low use of digital tracking tools and lack of digital literacy. The contribution of this thesis is a look at the development of current online communication tools with an emphasis on technological innovation in data processing and comparison of views of key stakeholders, i.e. users, advertisers and legal and self-regulation authorities. Last but not least, this thesis presents a prediction of future evolution in this area.
Keywords: privacy protection; data collecting; personal data; internet advertising; online advertising tools; regulation; security tools; digital footprint

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 9. 2017
Date of submission: 16. 5. 2018
Date of defense: 19. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63283/podrobnosti

Files for download

    Last update: