Analysis of market position of company Výzkumný Ústav Železniční, a.s

Thesis title: Analýza postavení společnosti Výzkumný Ústav Železniční, a.s. na trhu
Author: Vaňková, Lucie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zelený, Lubomír
Opponents: Chlum, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je analyzovat postavení společnosti Výzkumný Ústav Železniční, a.s. na trhu železničního zkušebnictví. Nejdříve je definován hlavní předmět podnikání včetně specifik produktu, který společnost nabízí. Tato část slouží jako základ pro další analýzu vnějšího prostředí společnosti. V další části je definován trh vybraného produktu společnosti, tedy železniční zkušebnictví, a hlavní síly působící na trhu tohoto produktu. Dále je věnován prostor jednotlivým subjektům na trhu – provedení komparativní analýzy konkurence na tomto trhu a dále analýza faktorů ovlivňujících poptávku a hlavní zákazníci na trhu železničního zkušebnictví. V závěru jsou zhodnoceny nejdůležitější faktory, které definují postavení společnosti Výzkumný Ústav Železniční, a.s. a možnosti jejího vývoje. Pro analýzu budou použity mimo jiné následující nástroje: Porterův model pěti sil, SWAT analýza.
Keywords: analýza konkurence; zkušebnictví; faktory poptávky
Thesis title: Analysis of market position of company Výzkumný Ústav Železniční, a.s
Author: Vaňková, Lucie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zelený, Lubomír
Opponents: Chlum, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this master’s thesis is to analyze the position of Výzkumný Ústav Železniční, a.s. on the railway testing market. First of all, the company’s main business subject is defined, including the specifics of the offered product. This part serves as a basis for further analysis of company’s external environment. In the next part the market of selected product – the railway testing - is defined and the main forces operating on this market are identified. Further on, the focus is given to the market participants – comparative analysis of main competitors on the market, as well as analysis is the main factors influencing the demand and the main customers on the railway testing market. Finally, the most important factors that define the position of Výzkumný Ústav Železniční, a.s. are evaluated including the possibilities of future development. For the purposes of this analysis the following tools are used: Porter’s five forces analysis, SWOT analysis.
Keywords: analysis of competition; factors of demand; railway testing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Logistics

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 12. 2017
Date of submission: 21. 5. 2018
Date of defense: 5. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65267/podrobnosti

Files for download

    Last update: