The impact of basic school on the development of the municipality

Thesis title: Vliv existence základní školy na rozvoj venkovských obcí
Author: Studená, Iva
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kouřilová, Jana
Opponents: Pělucha, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zaměřuje na venkovské základní školy jako na jednoho z aktérůrozvoje venkovských obcí. Cílem práce je zhodnocení významu existence základníškoly ve venkovských obcích do 800 obyvatel. Teoretická část práce se zabýváproblematikou venkovského prostoru, a základního školství v obecné rovině. V praktickéčásti je problematika venkovského školství řešena na konkrétnímu příkladu Jihočeskéhokraje a Kraje Vysočiny. V rámci analýzy významu školství na venkově bylo provedenodotazníkové šetření mezi starosty obcí se školou a mezi vedením venkovských škol.Výsledky byly následně verifikovány s výsledky dotazníkového šetření v rámci projektuIGS zaměřeného na venkovské obce bez škol. Na základě získaných poznatků bylaškola vyhodnocena jako důležitý prvek pro rozvoj obce, ale zároveň ji nelze považovatjako jediného aktéra, který ovlivňuje úroveň života v obci. Rozvoj obce je silněovlivněn geografickou polohou i socio-ekonomickou situací v regionu.
Keywords: venkov; venkovská škola; venkovská komunita; aktér; regionální rozvoj
Thesis title: The impact of basic school on the development of the municipality
Author: Studená, Iva
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kouřilová, Jana
Opponents: Pělucha, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis is focused on rural basic schools as one of the influencersof the development in rural municipalities. The aim of the thesis is to evaluatethe impact of basic school in rural minucipalities with a population up to 800 residents.The theoretical part deals with the issue of rural areas and rural schools in general.The issue is practically solved on a specific example of the South Bohemian Region andthe Vysočina Region. Within the analysis of the importance of rural education,a questionnaire survey was carried out between the representatives of municipalitieswith the school and the leadership of rural schools. The results were subsequentlyverified with the results of a questionnaire survey within the IGS project aimed at ruralmunicipilaties without schools. Summarizing all the knowledge gained throughthe analysis, school was evaluated as an important participant in development of village,however it can not be considered as the sole actor influencing the standard of life in thevillage. The development of the village is heavily influenced by the geographicallocation and the socio-economic situation in the region.
Keywords: rural community; participant; regional development; rural area; rural school

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Regionalistika a veřejná správa
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Regional Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 11. 2017
Date of submission: 13. 6. 2018
Date of defense: 20. 6. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63782/podrobnosti

Files for download

    Last update: