Italy: Economics and Position in the International Tourism Market

Thesis title: Itálie: ekonomika a postavení na mezinárodním trhu cestovního ruchu
Author: Chýská, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Abrhám, Josef
Opponents: Kalábová, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá vývojem a současnou ekonomickou situaci Itálie, dále hodnotí postavení země na mezinárodním trhu cestovního ruchu. Cílem práce je identifikace míry provázanosti zmíněných proměnných na základě oficiálních dostupných dat.Práce je rozdělena na čtyři části. První je teoretická a vymezuje základní pojmy především z oboru cestovního ruchu a některé makroekonomické ukazatele. Druhá kapitola se soustředí na strukturu ekonomiky Itálie a její současný stav v souvislosti s historickým vývojem a vztahem k demografickým údajům. Analýza a identifikace trendů je provedena pomocí časových řad. Rozbor a zhodnocení předpokladů pro cestovní ruch následuje ve třetí části. Rovněž je zde zachycen vztah cestovního ruchu a národní ekonomiky, dále pozice na poli mezinárodního cestovního ruchu. Poslední kapitola zahrnuje nové poznatky týkající se srovnání vybraných regionů Itálie, a to Lazia, Lombardie a Kampánie. Komparace se zabývá vymezením rozdílů i podobností jak z hlediska ekonomické úrovně, tak z pohledu atraktivnosti a vytíženosti cestovním ruchem.
Keywords: Itálie; mezinárodní cestovní ruch; ekonomika; analýza a komparace regionů; Lazio; Kampánie; Lombardie
Thesis title: Italy: Economics and Position in the International Tourism Market
Author: Chýská, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Abrhám, Josef
Opponents: Kalábová, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with trends and current situation in economics of Italy. Thesis evalutes position of the country in the international tourism market. The main aim of this diploma thesis is to analyze the connection between tourism and economy of country. In order to recognize the main aim is used the available official data.The first part is theoretical. The theory concerns basic terms and definitions in tourism and macro economic indicators. The second chapter is about structure of economy in Italy, key indicators are based on historical development relating to demographic information. In order to identify and analyse the trends ared used the time series. The third part deals with prerequisites for development of tourism and there is also recognize the relation between tourism and Italian economy. The latest finding is in the four chapter. The part provides information about comparison of the Italian regions – Lazio, Lombardy and Campania.
Keywords: analysis and comparision of regions; economy; Lazio; Lombardy; Campania; international tourism; Italy

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 9. 2017
Date of submission: 28. 6. 2018
Date of defense: 11. 9. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63162/podrobnosti

Files for download

    Last update: