Analysis of gender stereotypes in printed advertisements

Thesis title: Analýza genderových stereotypov v tlačených reklamách
Author: Jeleňová, Ema
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalárska práca je zameraná na analýzu genderových stereotypov v tlačených médiách. Teoreticky práca vychádza z Goffmanovho prístupu a rozdelenia stereotypov v knihe Gender Advertisements. V teoretickej časti sú vysvetlené genderové stereotypy a ich vplyv na život ľudí a Goffmanova práca. Praktická časť sa zaoberá vlastným rozdelením genderových stereotypov do kategórií, ktoré vychádzajú zo zakotvenej teórie. Cieľom práce je zistiť, ako sa zobrazovanie muža a ženy v reklame zmenilo a do akej miery od vydania Goffmanovho diela. Výsledkom práce je rozšírenie Goffmanových kategórií o jedno nové rozdelenie a zistenie, že stereotypy sú, na drobné zmeny, v tlačených reklamách stále často využívané.
Keywords: stereotyp; gender; Goffman
Thesis title: Analýza genderových stereotypů v tištěných reklamách
Author: Jeleňová, Ema
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalářská práce je zaměřena na analýzu genderových stereotypů v tištěných médiích. Teoreticky práce vychází z Goffmanovho přístupu a rozdělení stereotypů v knize Gender Advertisments. V teoretické části jsou vysvětlené genderové stereotypy a jejich vliv na život lidí a Goffmanova práce. Praktická část se zabývá vlastním rozdělením genderových stereotypů v kategoriích, které vychází ze zakotvené teorie. Cílem práce je zjistit, jak se vyobrazení muže a ženy v reklamě změnilo a do jaké míry, od vydání Goffmanovho díla. Výsledkem práce je rozšíření Goffmanových kategorií o jedno nové rozdělení a zjištění, že stereotypy jsou, až na drobné změny, v tištěných reklamách stále často využívané.
Keywords: gender; Goffman; stereotyp
Thesis title: Analysis of gender stereotypes in printed advertisements
Author: Jeleňová, Ema
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bachelor's thesis is focused on analysis of gender stereotypes in printed media. Theoretically, the thesis is based on the Goffman approach and the distribution of stereotypes in the book Gender Advertisements. The theoretical part explains gender stereotypes and their influence on the lives of people and Goffman's work. The practical part deals with the actual division of gender stereotypes into categories based on grounded theory. The goal of this thesis is to find out how the display of men and women in advertising has changed since Goffman's work. The outcome of this work is addition of one new category to Goffman's categories and finding that despite some changes, the stereotypes in printed advertisements are still widely used.
Keywords: stereotype; gender; Goffman

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 4. 2017
Date of submission: 28. 6. 2018
Date of defense: 27. 8. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61845/podrobnosti

Files for download

    Last update: