Stereotypes sell: Analysis of stereotypes in advertising

Thesis title: Stereotypy prodávají: analýza stereotypů v reklamě
Author: Holienková, Jana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Gunina, Daria
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem bakalářské práce je analýza reklam, kde se vyskytují genderové stereotypy. Ke kvalitativní analýze je použita sémiotika, především denotace a konotace. Další metodou analýzy je zjištění lingvistického sdělení. Poslední část analyzování spočívá v odhalení genderu, pomocí znalostí získaných z teoretické části, především ze studia genderových stereotypů, dle Goffmana, který rozdělil mužské a ženské role do šesti skupin. U každé zkoumané reklamy bude ještě uvedeno, pro koho je výrobek určen a na jaký tržní segment se soustřeďuje. Výstupem analýzy je výskyt genderových stereotypů v reklamách z různého odvětví. V nevalné pozici se nachází téměř vždy spíše žena, která je buď podřízená muži, vykonává „typicky“ stereotypní ženské práce nebo je dokonce uražena.
Keywords: reklama; stereotyp; gender; sémiotika; Goffman
Thesis title: Stereotypes sell: Analysis of stereotypes in advertising
Author: Holienková, Jana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnek, Michal
Opponents: Gunina, Daria
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the bachelor thesis is the analysis of advertisements, in which gender stereotypes are occuring. Semitics, especially denotation and connotation, are used for qualitative analysis. Another method of analysis is the discovery of linguistic message. The last part of the analysis lies in the revelation of gender, using the knowledge learned from the theoretical part, primarily from the gender stereotypes studies, according to Goffmann, who had divided the male and female roles into six groups. For each ad survey, it will be specified, for whom the product is intended and what market segments does the advert concentrate on. The output of the analysis is the occurence of gender stereotypes in the advertisements from various industries. The weaker position is almost always held by the woman,who is either subordinated to the man, performs stereotyped female work or is even insulted.
Keywords: advertisement; stereotype; gender; semiotics; Goffman

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 10. 2017
Date of submission: 2. 7. 2018
Date of defense: 27. 8. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/63408/podrobnosti

Files for download

    Last update: