The concept of "surveillance" in marketing

Thesis title: Koncept "surveillance" v marketingu
Author: Bečánová, Jana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Surveillance technologie dnes zasahují do všech oblastí života společnosti. Zpravidla je využívají státy a bezpečnostní složky, ale v oblasti marketingu je jejich nasazení zatím sporadické. Tato práce se zabývá přehledem oboru dohledu, možností surveillance technologií a jejich využitím. Cílem práce je popsat a zhodnotit stávající stav technologií dohledu. V teoretické části byly použity výsledky práce Zygmunta Baumana a Davida Lyona. Pro popis stávajících technologií byly použity firemní materiály výrobců surveillance technologií. Praktická část se zabývá rozborem článků o oboru surveillance v marketingu za období 10 let. Zatímco v teoretické části je poukázáno na vysoký význam surveillance technologií a metod, pomocí nichž jde ovládat celé národy nebo vyhrávat volby, tak v praktické části je ukázáno, že metody surveillance v marketingu zatím nejsou plně využívány ve firem-ním prostředí, a tomu odpovídá i malá frekvence článků o dané oblasti.
Keywords: Surveillance; Marketing; Data; Dohled
Thesis title: The concept of "surveillance" in marketing
Author: Bečánová, Jana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Surveillance technologies cover nowadays all different parts of life of the society. They are mostly used by goverments and law-enforcement agencies, but their using in Marketing field is quite sporadic. This work is engaged to overview of surveillance field, possibilities of surviellance technologies and their using. The aim of this work is to describe and evaluate the current status of surveillance technologies. In the theoretical part were used results of research from Zygmut Bauman and Davis Lyon. For the describtion of current technologies were used company brochures from producers of surveillance technologies. The practical part occupy with breakdown of the articles about field of surveillance in Marketing within 10 years period. While in theoretical part is pointed out high importance of surveillance technologies and methods, which are able to rule the world or to win the elections, in the practical part is shown that surveillance methods in Marketing are not fully used in company sphere and that refers to the low frequency of articles about the mentioned field.
Keywords: Surveillance; Marketing; Data

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 3. 2017
Date of submission: 6. 7. 2018
Date of defense: 7. 9. 2018
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/61949/podrobnosti

Files for download

    Last update: